شخصی سازی محتوا چیست؟

 

شخصی سازی محتوا

آیا از طریق تولید محتوا می توانید با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید؟ قصد داریم در رابطه با شخصی سازی محتوا توضیحاتی ارائه کنیم.

شخصی سازی محتوا تاثیرات مثبتی برروی سئو و بهبود تجربه کاربری می تواند داشته باشد پس باید با استراتژی های شخصی سازی محتوا آشنا باشید.

شما باید هنگامی که مشتریان جستجویی انجام می دهند با محتوای مرتبط و آموزنده دیده شوید. ایجاد تجربیات معنی‌دار از طریق محتوای شخصی‌سازی‌شده، شروع عالی برای برقراری ارتباط دارد.

یکی از جدایی ناپذیرترین اجزای تجربه مشتری، بازاریابی محتوا است.

با این حال، بسیاری از بازاریابان محتوا از ایجاد محتوای مرتبط و مفید غفلت می‌کنند و به فکر سود رسیدن و استفاده بدونه فکر از کلمات کلیدی در هر متنی هستند و برای کاربر محتوا ایجاد نمی‌کنند.

هر متنی که برای انتشار ایجاد میکنید باید یک ارزشی برای کاربر داشته باشد. رپورتاژ نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای افزایش بازدید و کلیک آن باید محتوا برای کاربر مفید باشد. با سفارش کلیک روی رپورتاژ از سامانه بازدید سلکتک اقدام به افزایش ترافیک رپورتاژ و در نهایت سایت خود کنید.

در بلاگ سلکتک و در این پست، توضیحات لازم برای محتوای شخصی‌سازی‌شده و چگونگی شخصی سازی محتوا برای شما آورده شده است.

 

محتوای شخصی سازی شده چیست؟

محتوای شخصی سازی شده به این معناست که کاربر برحسب نیاز و علاقه خود با یک محتوا، محصول و یا خدمت مشابه و مفید رو به رو شود.

به طور مثال شما یک سایت فروشگاهی دارید و با کلمات مربوط به موبایل در گوگل جایگاه خوبی دارید. کاربران زیادی از خدمات شما استفاده می‌کنند و به شما اعتماد دارند.

اما شما چندین ایمیل تبلیغاتی در رابطه با خرید لباس ورزشی برای کاربرانی که از خدمات تلفن همراه استفاده میکنند ارسال می‌کنید.

اینکار ممکن است باعث شود مشتریان ناراضی شوند و ایمیل شمارا اسپم کنند. در صورتی که اگر کاربران خود را دسته بندی کرده بودید و نسبت به هر سبک و علاقه، ایمیل تبلیغاتی ارسال می کردید و یا محتوای مختص به خدمات مهم ایجاد می‌کردید، مخاطب ها بهتر ارتباط برقرار می‌کردند.

هنگامی که محتوا و یا محصولات سایت برای کاربر جذاب باشد و با آن ارتباط برقرار کند، مسلما مشتری و کاربر دائمی شما می‌شوند. همچنین پارامترهای مهم سئو در این چرخه به خوبی تقویت می‌شوند و تاثیر مستقیم برروی جایگاه سایت در گوگل دارند.

ارائه محتوای جذاب بر اساس ترجیحات خرید از پیش تعیین شده مشتری و مواردی که در واقع به دنبال آن هستند، یک استراتژی ارزشمند است.

 

ایجاد استراتژی شخصی سازی محتوا

استراتژی شخصی‌سازی محتوا مستلزم استفاده از بینش‌های آنلاین مصرف‌کننده برای ارائه محتوای مرتبط است.

با نظارت و تجزیه و تحلیل مداوم این داده ها، برندها به نوبه خود می توانند علایق و انگیزه های کاربران نهایی خود را بهتر درک کنند.

ارائه اطلاعات مرتبط و به موقع تجربه کاربر آنلاین را بهبود می بخشد و منجر به تبدیل به مشتری بالقوه و فروش بالاتر می شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که  ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان بیشتر از سایت‌هایی خرید می‌کنند که تجربه‌ای متناسب را ارائه می‌دهد و نیاز به یک استراتژی بازاریابی محتوای شخصی‌شده و مرتبط را بیشتر می‌کند.

نتایج شخصی‌سازی محتوا برای کسب‌وکارها کاملا به چشم می‌آید.

اینکه بدانید شخصی سازی می تواند نرخ تبدیل را بهبود بخشد، شمارا ترغیب میکند که حتما برای هر زمینه و مخاطبان آن بخش شخصی سازی را مهم بدانید.

 

ایجاد استراتژی شخصی سازی محتوا

 

چگونه می توانم محتوای خود را شخصی سازی کنم؟

ایجاد محتوای فردی از نظر تئوری ایده آل به نظر می رسد، اما چگونه کسب و کار شما می تواند به طور مؤثر این فعالیت را انجام دهد؟

به عنوان یک بازاریاب باهوش، باید عوامل تاثیرگذار برروی مخاطب هدف را بدانید و بتوانید کاربران سایت را دسته بندی کنید.

مخاطب شما احتمالا خواسته ها و نیازهای متفاوتی دارد.

با فکر کردن به مثال تلفن همراه و اعمال آن برای مخاطبان اشتباه فقط بودجه و زمان را هدر می‌دهد.

 

دسته بندی مخاطب هدف

به کمک ابزارهای تجزیه تحلیل ترافیک سایت مانند گوگل آنالیتیکس، این تفکیک را می توانید انجام دهید.

با تفکیک بخش‌ها و رفتارهای مخاطبان، انواع محتوایی که هر گروه بیشتر با آن درگیر می‌شود و با چه موضوعاتی بیشتر تعامل برقرار کرده اند، رفتار و علایق آنها قابل پیش بینی خواهد شد.

اطلاعات دریافت شده ار رفتار کاربر عبارتند از:

  • رفتار خرید
  • صفحات بازدید شده
  • رویدادهای بازدید شده
  • داده های موقعیت مکانی
  • چرخه عمر مشتری
  • زمان صرف شده در سایت
  • پرسونای خریدار
  • معیارهای تعامل

به طور کلی می توان از چهار روش برای تقسیم بندی مخاطبان استفاده کرد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

شخصی سازی برحسب جمعیت شناختی

شخصی‌سازی جمعیت‌شناختی مستلزم تقسیم‌بندی مخاطبان بر اساس ترکیب جمعیتی و سایر عوامل رفتاری است. این ممکن است شامل هدف قرار دادن یک مشتری بر اساس آنها باشد:

  • سن
  • جغرافیا
  • زبان
  • جنسیت
  • عنوان شغلی
  • دستگاه های مورد استفاده
  • مرورگر
  • وضوح صفحه
  • پلتفرم (دسکتاپ، موبایل، تبلت و غیره)
  • و بیشتر

شخصی‌سازی جمعیت‌شناختی می‌تواند به ارائه اطلاعات مرتبط‌تر کمک کند، اما این نباید تنها راهی باشد که کسب‌وکارتان مخاطبانتان را تقسیم‌بندی می‌کند. هنگامی که ویژگی هر بازدیدکننده را بدانید، متوجه خواهید شد برای بهبود سئوسایت نیز، باید چه نوع بازدید خریداری کنید.

با توجه به این موضوع که ممکن است بازدیدکنندگان سایت از کشورهای مختلف و پلتفرم های گوناگون باشند، میتوانید با خرید بازدید کننده خارجی از سامانه بازدید سلکتک، و افزایش ترافیک سایت با تنظیمات و کشورهای مختلف به بهبود سئوسایت کمک فراوانی کنید.

 

شخصی سازی محتوا مبتنی بر شخص

هر کسب و کاری باید درک قوی از شخصیت مخاطب هدف خود داشته باشد.

شخصی سازی محتوا مبتنی بر شخص، سطحی عمیق‌تر از درک اطلاعات جمعیتی مخاطبان است.

این امر مستلزم درک محرک های خرید، علاقه کاربر و عوامل تاثیرگذار در جلب توجه مشتری است.

شخصی سازی محتوا برای هر تصمیم گیرنده کلیدی به شما این امکان را می دهد که با مخاطبان گسترده تری از ذینفعان ارتباط برقرار کنید و به نگرانی های آنها به طور موثرتری رسیدگی کنید.

باید بتوانید نیاز کاربر را متوجه شوید. هر کسب و کاری که بتواند مشتری را به هدفش برساند و نیاز آن را برطرف کند تعامل بهتری با مخاطب هدف برقرار کرده است.

 

چگونه می توانم محتوای خود را شخصی سازی کنم؟

 

روش های درک بهتر نیاز مشتری

برای به دست آوردن این سطح عمیق‌تر از اطلاعات، از مشتریان خود بخواهید که یک نظرسنجی آنلاین مختصر پس از خرید پر کنند.

نظرسنجی آنلاین را کوتاه نگه دارید؛ هر سؤال پرسیده شده باید هدفی برای ارزیابی مشتری یا کسب و کار شما داشته باشد.

شما همچنین می توانید از طریق تلاش های بازاریابی ایمیلی خود پروفایل های مشتری بسازید. از مشتریان خود بخواهید در طول فرآیند پرداخت، ایمیل های شما را انتخاب کنند.

به مشتریان اجازه دهید تنظیمات برگزیده ایمیل خود را انتخاب کنند، از نوع محتوایی که می خواهند از کسب و کار شما دریافت کنند تا تعداد ایمیل هایی که برایشان مفید است را از شما دریافت کنند.

این دیدگاه ها به شما کمک می کند تا انواع محتوایی که مشتریان شما می خواهند از شما دریافت کنند را تشخیص دهید.

 

شخصی سازی براساس هدف نهایی کاربر

ارائه محتوا بر اساس هدف کاربر بسیار مهم هست، زیرا به آنها در گرفتن تصمیم کمک می‌کنید.

اصولا مشتری به دنبال اطلاعات بیشتر برای کمک به تصمیم گیری خرید خود هستند.

یک کسب و کار ممکن است از به اشتراک گذاری محتوا در قالب یک پست وبلاگ، ویدیو یا محتوای شبکه اجتماعی به آموزش و افزایش آگاهی کاربران خود کمک کند.

اگر مشتری قبلاً از شما خرید کرده است، محتوای شخصی‌سازی‌شده‌تری می‌خواهد.

در مثال قبلی اگر شما تبلیغات و تخفیف خود را در زمینه تلفن همراه ارسال کنید، ممکن است آنها را وسوسه کنید.

وقتی تیم بازاریابی دیجیتال شما محتوای قانع‌کننده‌ای ایجاد می‌کند که علاقه خریدار و مرحله فروش را پیش‌بینی می‌کند و با این موضوع مطابقت دارد، شانس تبدیل را افزایش می‌دهید و سرنخ‌های واجد شرایط بیشتری را جذب می‌کنید.

بینش محتوا همچنین به بازاریابان دیجیتال و تیم‌های فروش این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از محتوای تاثیرگذارتر داشته باشند. بنابراین می‌توانید تقویم محتوای خود را بهتر تنظیم کنید و هنگامی که زمان برقراری ارتباط است، رویکرد فروش خود را چارچوب‌بندی کنید.

 

شخصی سازی ویژه فردی

سه روشی که توضیح دادیم برای ارتقا و بهبود استراتژی شخصی سازی محتوا و محصولات شما کمک می کند. با این حال، شما همچنان در حال تولید محتوای بازاریابی برای مخاطبان هدف بیشتری هستید.

واضح است که تجربه کاربری و نحوه برخورد افراد با یک موضوع یکسان، متفاوت است.

تقسیم بندی مصرف کنندگان به صورت دستی ممکن است کار دشواری به نظر برسد، به همین دلیل است که کسب و کارها برای انجام این کار در درجه اول به یادگیری ماشین و فناوری هوش مصنوعی متکی هستند.

از طریق یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، محتوا با استفاده از داده های شخص اول و شخص ثالث ارائه می شود تا نیازهای مصرف کننده را به بهترین نحو برآورده کند.

این نوع سفارشی‌سازی تضمین می‌کند که مصرف‌کننده فقط با محتوای دیجیتالی مرتبط با او ارائه می‌شود. این ممکن است مانند پیشنهادها ویژه، صفحات فرود اختصاصی، توصیه های محصول خاص، ایمیل های شخصی و موارد دیگر باشد.

 

چند نمونه از شخصی سازی محتوا

بسیاری از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوآوران صنعت، تجربیات کاربری خود را حول شخصی‌سازی شکل می‌دهند.

تولید محتوا بر اساس رفتار و عادت های مخاطبین، به رشد هر کسب و کاری کمک می کند. شما با جذاب شدن بیشتر و کمک به آنها بیشتر در ذهنشان نقش میبندید.

Google Discover ابزار دیگری است که به شدت به شخصی سازی متکی است و فید محتوا را بر اساس جستجوهای قبلی کاربر تنظیم می کند.

محتوایی که سطوح منحصر به فرد است و سیستم‌های خودکار گوگل معتقدند مطابق با علایق افراد است.

به عنوان مثال، اگر اغلب جستجو دررابطه با یک تیم فوتبال خاص کنید، این احتمال وجود دارد که مطالب ورزشی را بیشتر در نتایج گوگل و در مسائل ورزشی، نتایج مربوط به تیم مورد علاقه خود را ببینید.

مسلما گوگل از یادگیری ماشینی و الگوریتم های پیچیده برای شخصی سازی محتوا و بهبود تجربه کاربران خود استفاده می کنند.

 

اهمیت شخصی سازی محتوا برای کاربر

 

اهمیت شخصی سازی محتوا برای کاربر

تقاضا برای شخصی‌سازی در حال افزایش است و بازاریابان بیشتری فواید تمرکز تلاش‌های خود را بر بهبود تجربه مشتریان خود تشخیص می‌دهند.

نتفلیکس، اسپاتیفای، گوگل، نایک، آمازون و شرکت‌های بزرگ دیگر نمونه‌های بارز کسب‌وکارهایی هستند که در شخصی‌سازی محتوا عالی هستند.

شرکت ها وسایت های بزرگ در حال حاضر بیش از نیمی از بودجه بازاریابی خود را صرف شخصی سازی محتوای دیجیتال می کنند. با اینکار نه تنها سود بیشتری بدست می آورید، بلکه از هدر رفتن زمان و هزینه ها جلوگیری میشود.

نیازهای مشتریان را برآورده کنید، از تولید محتوای بی هدف پرهیز کنید و تلاش‌های شخصی‌سازی محتوای خود را برای بهبود تجربه کاربری و جلب رضایت مشتریان به کار ببرید.

 

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

راهنمای استفاده Looker Studio برای مبتدیان

در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد گزارش های عمل گرا را بر اساس داده های موجود و سفارشی سازی آن در استودیو Looker را آموزش دهیم.

2024-03-27 10:14:15

زمان مطالعه : 9 دقیقه

یافتن بهترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای تجارت شما

اگر برای تبلیغ تجارت خود در اینستاگرام مشکل دارید میتوانید از روش های یافتن بهترین اینفلوئنسر اینستاگرام برای تبلیغ کسب و کار شما در این مقاله استفاده کنید.

2024-03-10 11:44:45

زمان مطالعه : 6 دقیقه

چگونه یک برنامه محتوای رسانه اجتماعی ایجاد کنیم؟

ایجاد استراتژی تولید محتوا رسانه های اجتماعی یکی از مهم ترین کارها برای رشد هر کسب و کار و جذب کاربر جدید است و چگونگی ایجاد آن را در ادامه به صورت کامل شرح داده ایم

2024-02-19 12:17:02

زمان مطالعه : 8 دقیقه