راهنمای کامل برای قراردادن FAQ Schema

راهنمای کامل برای قراردادن FAQ Schema

با ایجاد اسکیما سوالات متداول و استفاده از داده‌های ساختار یافته پرسش‌های متداول نمایش سایت در نتایج گوگل را پیشرفته‌تر کنید و افزایش ورودی گوگل داشته باشید.

شما به کمک FAQ Schema می‌توانید یک نمای جذاب تر به همراه چند سؤال رایج بین کاربرانتان را هنگام نمایش لینک سایت در نتایج گوگل، به افرادی که جستجو می‌کنند نمایش دهید.

پیاده‌سازی این داده های ساختار یافته نسبتا آسان است و در پپلتفرم های مختلف نیز می توان آن را به صورت خودکار ایجاد کرد.

راهنمای کامل برای قراردادن FAQ Schema در صفحات سایت و دلیل همیت آن را در این مطلب از بلاگ سلکتک بخوانید.

FAQ چیست؟

FAQ مخفف پرسش‌های متداول (Frequently Asked Questions) است.

این سؤالات متداول نوعی از محتوای صفحه وب محسوب می‌شود که برای پاسخ به سؤالات رایج و پرتکرار کاربران داخل هر صفحه قرار داده می‌شود.

به این ترتیب، یک بازدید کننده وب سایت با سؤالات مربوط به صفحه وب که در آن حضور داشتند می تواند پاسخ ها را دقیقاً در همان صفحه پیدا کند.

همچنین افرادی که سؤالات خاصی داشتند می توانند به صفحه FAQ و به بخش سؤالات متداول وب سایت بروند و سؤال مربوط را شناسایی کنند.

درحال حاضر، شما می‌توانید این سوالات پرتکرار را با داده های ساختار یافته و به صورت اسکیما داخل صفحه هم قرار دهید تا در نتایج گوگل هم قابل مشاهده باشند.

اسکیما سوالات متداول چیست؟

داده های ساختاریافته اطلاعاتی هستند که به طور خاص برای ربات های گوگل سازماندهی شده اند تا اطلاعات خاص سایت را بهتر درک کنند.

استراکچر دیتا هر صفحه وب، اطلاعات خاصی مانند نام نویسنده، تصاویر، خلاصه محتوا، سوالات متداول به همراه پاسخ و غیره را با برچسب‌گذاری هر یک سازماندهی می‌کند.

structured data اطلاعات مهم را سریع به گوگل می‌رساند تا در نمایش نتایج و سایت ها در سرچ گوگل، بهتر کاربران را هدایت و راهنمایی کند.

استفاده از اطلاعات برچسب‌گذاری شده برای گوگل برای افزودن نتایج بهتر و کامل‌تر به نتایج جستجو آسان است، که به نفع وب‌سایت‌هایی با ترافیک و ورودی گوگل بیشتر است.

FAQ Structured Data برای چه سایت هایی مناسب است؟

FAQ Structured Data برای صفحات که ممکن است کاربر سوالی در رابطه با آن داشته باشد و پاسخ آن آماده باشد.

آنچه در مورد داده های ساختار یافته پرسش و پاسخ منحصر به فرد است این است که می توان آن را تقریباً بر روی هر نوع وب سایتی و صفحه ای پیاده‌سازی کرد.

این دسترسی پذیری مناسب برای اکثر سایت ها باعث شده که داده های ساختار یافته پرسش و پاسخ راه حلی مناسب برای افزایش تعداد ورودی ها از سمت گوگل و بهبود سئو باشد.

تنها وب‌سایت‌هایی که نمی‌توانند از داده‌های ساختاری سؤالات متداول استفاده کنند، آن دسته از سایت‌هایی هستند که در آن‌ها پاسخ‌های متعددی توسط بازدیدکنندگان وب‌سایت داده می‌شود، مانند فروم های پرسش و پاسخ که برای یک سؤال، ممکن است راه حل های متفاوتی توسط کاربران ارائه شود.

چرا باید از Schema سوالات متداول استفاده کنیم؟

دلایل متعددی برای استفاده از Schema پرسش‌های متداول وجود دارد که فراتر از نمایش زیبای لینک سایت در نتایج گوگل است.

دلایل مهمی ی برای استفاده از آن وجود دارد که می تواند. این اسکیما می‌تواند:

  • تبدیل ها را بهبود بخشد
  • ارتباط و تعامل با کاربر را افزایش دهد
  • تجربه کاربری بهتری را به کاربران دهد

در ادامه بیشتر به دلایل اهمیت استفاده از اسکیما سوالات متداول پرداخته ایم.

  1. افزایش ارتباط با کاربران و هدایت آنها به سایت

در فروش یک محصول، ممکن است سایت های مختلفی آن را ارائه کنند. این مسئله باعث می‌شود تمام نتیجه ها یکسان باشند و ارتباط کمتری با کاربر هدف خواهید داشت.

با استفاده از محتوای پرسش‌های متداول به فروشگاه ها اجازه می‌دهد تا محتوای مفیدی را در قالب پرسش و پاسخ به صورت مجزا به صفحه اضافه کنند که حواس خریداران را پرت نکند و در عین حال به مشتریانی که سؤال دارند نیز کمک کند.

مزیت آن برای سایت های فروشگاهی این است که پرسش‌ها و پاسخ‌های اضافی محتوای مفید و منحصربه‌فردی را به نتیجه سایت شما اضافه می‌کنند که تعامل با آن صفحات وب را افزایش می‌دهد و در صورت انجام درست، به افزایش ترافیک گوگل سایت کمک می‌کند.

  1. افزایش نرخ کلیک به کمک اسکیما FAQ

به کمک متن هایی که داخل پاسخ سوالات پرتکرار کاربران هست، می‌توانید آنهارا به کلیک برروی لینک شما در گوگل تشویق کند.

پاسخ‌ها را می‌توان در پشت پیوند «برای پاسخ کلیک کنید» پنهان کرد و فضای اشغال شده توسط پرسش‌ها و پاسخ‌ها را کاهش داد.

همچنین با طرح سوالات مهم کاربران نشان می‌دهید که به طور تخصصی در آن زمینه فعالیت دارید و علم کافی برای پاسخ به دیگر سوالات آنها را دارید.

در نتیجه با کمک گرفتن از استراکچر دیتای سوالات متداول نه تنها ظاهر لینک سایت را در نتایج گوگل جذاب تر کرده اید و با جلب نظر کاربران، بازدید سایت بیشتری خواهید داشت.

  1. پرسش‌های متداول می‌تواند منجر به فهرست‌های جستجوی پیشرفته شود

فهرست‌های جستجوی پیشرفته برای داده‌های ساختاری پرسش‌های متداول دارای مزایای متعددی است.

یک مزیت مهم تسلط بر فضا و نمایش بیشتر از سایت شما در نتایج جستجو است.

این نه تنها حضور جستجوی شما را بیشتر می کند، بلکه می تواند رقیب را به صفحه دوم نتایج جستجو نیز سوق دهد.

در ابتدای ارائه این اسکیما، گوگل اجازه نمایش تا 6 سؤال را می‌داد. اما نکته مهم است این است که در حال حاضر گوگل فقط دو سؤال متداول از هر وب سایت را نشان می دهد.

این باعث می‌شد که یک وب سایت در هنگام سرچ کاربر، تقریباً بر کل نتایج جستجو در دستگاه های تلفن همراه و تقریباً نیمی از نتایج جستجو در دسکتاپ تسلط داشته باشد.

بنابراین گوگل تعداد سوالات نمایش داده شده در نتایج جستجو را کاهش داد تا به وب سایت های دیگر فرصتی برای رتبه بندی در صفحه اول SERP های گوگل بدهد.

چرا باید از Schema سوالات متداول استفاده کنیم؟

  1. سوالات متداول تجربه کاربری بهتری ایجاد می کند

برای ایجاد تجربه استفاده مناسب به کاربران سایت انتقال دهید، باید محتوای مناسب و کاربردی را به آنها ارائه دهید.

اما گاهی اوقات آنها به اطلاعات اضافی نیاز دارند. برای پاسخ به نیاز و سؤال آنها، استفاده از اسکیما پرسش و پاسخ تجربه کاربری بهتری را به آنها انتقال می‌دهد. این اسکیما به حالت کشویی مانند در نتایج ایجاد شده و با کلیک برروی هر سؤال، پاسخ در پایین آن ظاهر می‌شود.

بخش‌های پرسش‌های متداول در صفحات وب، روشی مناسب برای پاسخ به سؤالات بدون کاهش سرعت بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند، به همین دلیل است که گفته می‌شود سؤالات متداول تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.

روش دیگری که آنها تجربه کاربر را بهبود می بخشند این است که سؤالات را می توان بر اساس موضوع هر لینک و صفجه به پاسخ ها در پایین صفحه وب گروه بندی کرد.

این کار باعث می شود تا بازدیدکننده به سرعت موضوع مربوط را شناسایی کرده و سپس روی سؤال مربوط کلیک کند.

سوالات متداول جایگزین مناسبی برای محتوا های اضافی هستند و همچنین برای بازدیدکنندگان و صاحبان سایت عالی است، زیرا به افزایش رضایت مشتریان کمک می کند.

  1. FAQ محتوای بیشتری را به صفحات کم محتوا اضافه می کند

صفحات زیادی در وبسایت‌ها وجود دارد که محتوا به اندازه کافی ندارند. در هر سایت ممکن است نسبت به موضوع آن، چندین صفحه وجود داشته باشد که محتوای اصلی نداشته باشند.

به عنوان مثال، اکثر مواقع صفحه تماس با ما ، محتوای خاصی برای نمایش به کاربران ندارد و از این رو می‌توانید به کمک صفحه FAQ محتوای بیشتری در آن قرار دهید.

همچنین سؤالات متداول به ارائه دهندگان خدمات اجازه می دهد تا محتوای منحصر به فردی را به صفحات وب اضافه کنند.

سؤالات متداول منحصر به فرد حاوی محتوای منحصر به فرد خاص هر صفحه را برای سؤالات جستجو مرتبط تر می کند.

چه زمانی باید از FAQ Schema استفاده کنیم؟

با توجه به تمام مزایای این اسکیما برای بازدیدکنندگان و صاحب سایت، ممکن است برای شما سؤال شده باشد که چه زمانی باید از اسکیما سوالات متداول استفاده کنیم؟

البته ممکن است از خودتان بپرسید که آیا این داده ساختار یافته برای صفحه من مفید است؟

ممکن است شما برای بهره بردن از این Schema باید افزونه ای نصب کنید و با اضافه شدن کدهای جاوا اسکریپت به صفحه باعث کند شدن و کاهش سرعت صفحه وب شوید.

همچنین، گاهی اوقات محتوای موجود در صفحه وب کافی است و افزودن محتوای اضافی در قالب سؤالات متداول ممکن است باعث شود که صفحه وب کمتر مورد توجه گوگل قرار بگیرد.

در نتیجه باید ابتدا تشخیص دهید که با اضافه شدن آن، به بهبود تجربه کاربری کمکی می‌کنید یا خیر.

اگر سؤالات متداول باری صفحه ای اضافی است و واقعاً مرتبط یا مفید نیست، شاید بهتر باشد از سؤالات متداول در آن صفحه استفاده نکنید.

نحوه ایجاد FAQ Schema

روش های مختلفی برای ایجاد FAQ Schema وجود دارد. با توجه به CMS که استفاده می‌کنید، روش انجام آن متفاوت باشد.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، به کمک افزونه های زیادی می‌توانید این طرحواره را اضافه کنید.

اما اگر واقعاً می‌خواهید صفحات خود را بهینه کنید، بهتر است کدهای لازم و داده‌های ساختار یافته را به صورت دستی به هر صفحه وب اضافه کنید.

ساختار اصلی و کامل این اسکما در سایت schema.org موجود است.

همچنین به کمک ابزار سئو سلکتک نیز به سادگی می‌توانید اسکیما سوالات متداول را ایجاد کرده و فقط کد ساخته شده را در بخش Head سایت قرار دهید.

پس از گذشت چند روز و کراول کردن صفحه توسط ربات ها، اگر لینک با سرچ کلمه در صفحه اول باشید، کد شما مشکلی نداشته باشد و از نظر گوگل اطلاعات مفیدی به کاربر ارائه دهید، می‌توانید سوالات متداول را در پایین لینک خود مشاهده کنید.

نکات مهم اسکیما FAQ گوگل

یک قانون مهم که برای هر نوع داده ساختاریافته اعمال می شود این است که هر محتوایی که در اسکریپت داده های ساخت یافته (structured data) وجود دارد باید در خود صفحه وب نیز قابل مشاهده باشد.

افزودن اطلاعات داده های ساختاریافته که در قسمت قابل مشاهده صفحه وب وجود ندارد، می تواند منجر به جریمه های دستی از طرف Google شود.

فراتر از آن، سه دستورالعمل وجود دارد که گوگل به همه ناشران توصیه می‌کند هنگام افزودن داده‌های ساختاریافته پرسش‌های متداول رعایت کنند:

  • دستورالعمل های کلی داده های ساختار یافته
  • جستجوی ضروری
  • دستورالعمل های محتوا

برای نداشتن مشکل در اسکیما FAQ و بهتر آشنا شدن با مشکلات این بخش بهتر است مطلب دلایل عدم نمایش سوالات متداول در نتایج گوگل را مطالعه کنید.

نحوه ایجاد FAQ Schema

تست طرحواره سؤالات متداول

پس از هر بار اضافه کردن کدهای ساختاریافته، حتما باید صفحه سایت را بررسی کنید تا مشکلی پیش نیامده باشد.

برای اینکه صفحه وب برای رتبه بندی پیشرفته در نتایج جستجو واجد شرایط شود، داده های ساختاریافته باید معتبر باشند.

شما به کمک بخش Validation وب سایت schema.org قادر هستید صفحه وب را تست کنید که آیا کدهای اضافه شده مطابق با الزامات داده های ساختار یافته پرسش و پاسخ Google است یا خیر.

با این تست در صورت مشکل داشتن بخشی از کد بازخورد لازم به شما نمایش داده می‌شود و درمی‌یابید که آیا کد معتبر و واجد شرایط برای یک نتیجه غنی است یا خیر.

امیدواریم به کمک این آموزش توانسته باشید کدهای اسکیمای سوالات متداول را به صفحات سایت خود اضافه کنید.

خدمات افزایش ورودی گوگل

افزایش ورودی گوگل

دریافت کاربر واقعی از طریق گوگل

خدمات افزایش بازدید سایت

افزایش بازدید سایت

افزایش ترافیک سایت واقعی با آی پی ایران

خدمات ابزار سئو

ابزار سئو سایت

خدمات بررسی سئو سایت با ابزار سلکتک

خدمات افزایش بازدید رپورتاژ

افزایش بازدید رپورتاژ

دریافت ورودی واقعی از لینک های رپورتاژ

خدمات افزایش ای پی خارجی

بازدید مستقیم با IP خارج

ترافیک واقعی و هدفمند از سراسر جهان

خدمات افزایش بازدید از طریق شبکه اجتماعی

ترافیک از شبکه های اجتماعی

ترافیک رفرال سایت از طریق شبکه اجتماعی

خدمات افزایش ویواپارات

خدمات آپارات

افزایش لایک، کامنت و فالورآپارات

خدمات افزایش ویواینستاگرام

خدمات اینستاگرام

افزایش لایک، کامنت و فالوراینستاگرام

خدمات افزایش ویو یوتیوب

خدمات یوتیوب

افزایش لایک، کامنت و فالور یوتیوب

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

استفاده از اکسل برای سئو

به کمک ویژگی های اکسل، برخی از کارهای سئو خود را ساده می‎کنید و امکانات نامحدودی را برای پروژه های خود در دسترسی دارید.

2024-07-23 15:39:48

زمان مطالعه : 7 دقیقه

آیا سرچ کنسول گوگل یک عامل رتبه بندی است؟

استفاده از سرچ کنسول گوگل مطمئناً به بازاریابان با کمک به درک عملکرد سایت و شناسایی مشکلات کمک میکند، اما آیا نصب آن یک عامل رتبه بندی است؟

2024-06-24 11:15:37

زمان مطالعه : 5 دقیقه

زمان لازم برای خارج شدن جریمه الگوریتمی گوگل

در این مطلب از بلاگ سلکتک به صورت دقیق بررسی می‌کنیم که چقدر طول می کشد تا از پنالتی الگوریتمی گوگل خارج شویم؟

2024-06-12 11:06:24

زمان مطالعه : 4 دقیقه