تاثیر موبایل فرندلی برای بهبود جایگاه سایت در گوگل

 

تاثیر موبایل فرندلی برای بهبود جایگاه سایت در گوگل

تاثیر mobile friendly برای رتبه بندی سایت در گوگل بسیار زیاد است و باید این مورد را در سئو و بهینه سازی وبسایت رعایت کنید.

آیا موبایل در جستجو برای گوگل مهم است؟ آیا مهم است که سایت شما موبایل فرندلی باشد؟

سوالی که اکثر افراد دارند این است که موبایل فرندلی چه میزان در سئو و بهبود جایگاه سایت در گوگل تاثیر دارد. با سلکتک همراه باشید تا به پاسخ این سؤال برسید.

دستگاه های تلفن همراه 60 درصد از مصرف اینترنت در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

زمانی، برای گوگل تفاوتی نداشت که آیا سایتی با دستگاه های تلفن همراه سازگار است یا خیر! در آن زمان سازگاری با موبایل برای سایت به عنوان یک ویژگی خوب در نظر گرفته می شد، اما ضرورتی در آن وجود نداشت.

با فراگیرتر شدن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، جستجوی موبایلی افزایش یافت و باعث شد گوگل در ارزیابی خود از سازگاری با موبایل یا همان موبایل فرندلی به عنوان یک عامل رتبه‌بندی و بهبود جایگاه سایت در نتایج تجدیدنظر کند.

 

سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی سایت در گوگل

بسیاری از کارشناسان سئو می‌گویند که وب‌سایت‌هایی که متناسب با صفحه نمایش موبایل هستند، نسبت به سایت‌هایی که فقط برای دسکتاپ بهینه شده‌اند، از رشد و رتبه بندی بهتری برخوردار هستند.

وقتی سایت شما تجربه بهتری برای کاربران به ارمغان بیاورد، به صورت کاملا طبیعی آنها بیشتر با شما تعامل برقرار کرده و زمان بیشتری در سایت شما می‌گذانند. از طرفی با افزایش بازدید سایت ، گوگل متوجه این بهبود خواهد شد و جایگاه سایت را در نتایج خود رشد می‌دهد.

این ادعا ناشی از درصد بیشتری از جستجوهای انجام شده در دستگاه های تلفن همراه و درک این موضوع است که گوگل قصد دارد صفحاتی را با بهترین تجربه کاربریبه افراد ارائه دهد.

بیشتر کاربرانی که در موبایل جستجو می کنند، بهترین تجربه کاربری را می توان با ارائه نتایجی که هم روی موبایل و هم روی دسکتاپ کار می کنند (که اغلب به عنوان طراحی وب واکنشگرا یا ریسپانسیو از آن یاد می شود) تضمین کرد.

قبل از اینکه موبایل روش غالب برای جستجوی گوگل باشد، معمول بود که کاربران در صفحاتی که برای گوشی هوشمند یا تبلت خود بهینه نشده بودند فرود بیایند.

اکنون، انجام جستجوی تلفن همراه و فرود در صفحه ای که برای گوشی هوشمند بهینه نشده است، غیر معمول است.

حال این مساله پاسخ کافی برای سوال آیا این به این دلیل است که دوستی تلفن همراه یک عامل رتبه بندی است؟

 

اهمیت ریسپانسیو برای رشد جایگاه سایت در گوگل

مسلما اگر کاربری نتواند به راحتی در سایت فعالیت کند، سریع از آن خارج می‌شود. گوگل این رفتار کاربران را متوجه شده و کاملا آنالیز می‌کند.

در برخی وبسایت ها ممکن است زمان زیادی ها طول بکشد تا سایت خود را با همه دستگاه ها سازگار کنید. گاهی هم ممکن است اصلاً زحمت انجام این کار را نداشته باشند.

گوگل نمی‌تواند سایت‌ها را مجبور کند که ریسپانسیو و موبایل فرندلی شوند، و منصفانه نیست که وب‌سایت‌ها را به دلیل داشتن طراحی قدیمی به اقدامات تنبیهی تهدید کنیم.

در عوض، گوگل با پاداش دادن به دامنه‌هایی که طراحی سازگار با موبایل را به تنهایی پیاده‌سازی می‌کنند، مسیر دیگری را طی کرد.

هنگامی که مساله ای برای گوگل مهم باشد تحت عنوان یک آپدیت ارائه میکند و برای رتبه بندی نتایج خود استفاده می‌کند.

بدین ترتیب با اضافه شدن پارامتر موبایل فرندلی، شاهد افزایش رتبه صفحات سازگار با موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه هستیم.

 

اهمیت ریسپانسیو برای رشد جایگاه سایت در گوگل

 

الگوریتم موبایل فرندلی

پس از اضافه شدن الگوریتم موبایل فرندلی، گوگل به سایت هایی که ریسپانسیو بودن، توجه ویژه ای کرد.

اکنون جستجوگران می توانند به راحتی نتایج با کیفیت بالا و مرتبط را بیابند که در آن متن بدون ضربه زدن یا بزرگنمایی قابل خواندن است. در این سایت ها دکمه ها و المنت ها به طور مناسب فاصله دارند و صفحه از محتوای غیرقابل پخش یا اسکرول افقی جلوگیری می کند.

در سال 2016 ماه می، به‌روزرسانی‌ای را برای نتایج جستجوی تلفن همراه منتشر شد که تأثیر سیگنال رتبه‌بندی را افزایش می‌داد تا به کاربران کمک کند صفحات مرتبط و سازگار با تلفن همراه بیشتری پیدا کنند.

گوگل به‌روزرسانی سازگار با موبایل را طراحی کرد تا بر نتایج جستجوی تلفن همراه تأثیر بگذارد.

همچنی هنگامی که کاربر در دسکتاپ جستجو می کرد، هیچ افزایشی برای سایت های سازگار با موبایل وجود نداشت.

برای تأکید بیشتر بر اهمیتی که گوگل برای طراحی ریسپانسیو قائل است، در سال 2020، موتور جستجو شکل جدیدی از نمایه سازی را اتخاذ کرد که خزنده دسکتاپ را حذف کرد.

 

الگوریتم Mobile first index

الگوریتم Mobile first index اکنون استاندارد به حساب می‌آید. این بدان معناست که الگوریتم ها به جای نسخه دسکتاپ، از نسخه رندر شده با موبایل یک صفحه استفاده می کنند.

علیرغم اینکه سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی است که در طول زمان تقویت می شود، گوگل به ما یادآوری می کند که رسیدن کاربر به هدفش، مهم ترین سیگنال است.

صفحه‌ای که برای موبایل بهینه نشده است، اگر بهترین مطابقت با آنچه کاربر به دنبال آن است، طراحی شده باشد، همچنان می‌تواند در نتایج جستجوی موبایل رتبه‌بندی شود.

به یاد داشته باشید، رسیدن کاربر به نتیجه مورد نظر در جستجو، هنوز یک سیگنال بسیار قوی است، بنابراین حتی اگر صفحه ای با سازگار با موبایل نباشد، اما محتوای عالی و مرتبط داشته باشد، همچنان می تواند رتبه خوبی داشته باشد.

با این حال، گوگل در مستندات بهترین شیوه های فهرست بندی Mobile-first خود توصیه می کند :

اگرچه برای گنجاندن محتوای شما در نتایج جستجوی گوگل نیازی به داشتن نسخه موبایلی از صفحات شما نیست، به شدت توصیه می شود.

مزایای رتبه‌بندی به‌دست‌آمده توسط سایت‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل، به پذیرش طراحی وب واکنش‌گرا در مقیاس بزرگ‌تر منجر شد.

 

مزیت موبایل فرندلی و سازگاری با موبایل بودن سایت

سازگاری با موبایل یک فاکتور تایید شده رتبه بندی گوگل است. به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب اطلاعات کمتری را در تلفن همراه نسبت به دسکتاپ نمایش دهد، گوگل زمینه چندانی برای استفاده برای رتبه بندی نخواهد داشت.

اگر سایت شما تجربه کمتری نسبت به دسکتاپ در تلفن همراه داشته باشد، احتمال تأثیر منفی بر رتبه بندی جستجو وجود دارد.

افزایش بازدید در سایت یک پارامتر مهم در سئو است. با ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای افراد، در ذهن آنها میمانید تا مجدد به سراغ شما بیایند و یا به دیگران معرفی شوید و درنهایت بازدید سایت افزایش می‌یابد.

طراحی ریسپانسیو موبایل یکی از اجزای اصلی یک تجربه کاربری خوب است. این مورد دقیقاً در به‌روزرسانی الگوریتم تجربه صفحه Google و در سال 2020 عرضه شده است.

 

مزیت موبایل فرندلی و سازگاری با موبایل بودن سایت

 

عوامل مهم در الگوریتم page experience

همانطور که از نام آن مشخص است، پاداش‌های به‌روزرسانی تجربه صفحه که بازدیدکنندگان محتوا می‌توانند به راحتی با آن تعامل داشته باشند و پیمایش کنند، عواملی هستند که باعث بهبود جایگاه سایت در گوگل هم می‌شوند. این موارد شامل عوامل زیر است:

  • قابلیت استفاده از موبایل
  • HTTPS
  • Core Web Vitals
  • intrusive interstitial

منصفانه است که نتیجه گیری کنیم که وب سایت ها در صورت عدم سازگاری با تلفن همراه، از گوگل امتیازهای لازم را دریافت نمی‌کنند.

کسب‌وکارهایی که طراحی‌های وب‌سایت قدیمی دارند، باید به شدت به ارتقای آن فکر کنند تا در این نتایج و رقابت موجود در گوگل بتوانند باقی بمانند. اگر برای شروع پیاده سازی سایت موبایل به کمک نیاز دارید، می‌توانید از متخصصان سلکتک مشاوره بگیرید.

 

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه