تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

 

تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

تگ کنونیکال یا همان Canonical URL یک تگ مهم سئویی هست که در head سایت قرار میگیرد و در این مطلب بیشتر در رابطه با آن صحبت میکنیم.

تگ کنونیکال یا به اصطلاح برچسب متعارف اغلب در بحث‌های مربوط به سئو مطرح می‌شود، و برای بهبود سئوسایت مورد نیاز است.

برای درک بهتر مزیت های Canonical tag ابتدا باید تعریف کاملی از آن را بدانید، سپس در رابطه با استفاده ها و مزیت آن توضیحاتی خواهیم داد.

با استفاده از آموزش های مربوط به آدرس کنونیکال می‌توانید قدم بزرگی در جهت بهبود سئو و درنهایت افزایش بازدید سایت بردارید.

افزایش بازدید با منبع شبکه های اجتماعی یکی دیگر از راه های افزایش بازدید و بهبود سئو در کلمات کلیدی است که سلکتک به صورت حرفه ای و با تنظیمات اختصاصی در اخیار کاربران خود قرار می‌دهد.

 

تگ Canonical چیست؟

قبل از اینکه تگCanonical  را تعریف کنیم، مهم ترن نکته ای که در مورد کنونیکال به شما باید گفت، این است که تگ های کانونیکال دستورالعمل هایی مانند فایل Robots.txt نیستند.

به صورت کلی گوگل تگ های کنونیکال را به عنوان یک سیگنال قوی می بیند، اما تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا تصمیم نهایی در رابطه با آن را برای صفحات سایت بگیرید.

Canonical tag در سال 2009 به عنوان یک تگ HTML که در کدهای Head سایت قرار داشت به کار گرفته شد تا به موتورهای جستجو بگوید کدام URL (آدرس) نسخه اصلی این صفحه است.

این مورد می تواند برای اینکه به گوگل بگوید کدام صفحه را باید برای کاربران ایندکس کند، استفاده می‌گردد.

دو راه ساده برای تعریف Canonical  وجود دارد: یک کانونیکال اعلام شده توسط کاربر و یک کنونیکال اعلام شده توسط گوگل!

  • canonical  اعلام شده توسط کاربر

این آدرس دقیقاً همان محتوای تگ کنوکیکال است.

  • canonical  اعلام شده توسط گوگل

 این آدرسی است که Google انتخاب می‌کند تا به عنوان Canonical URL به حساب بیاورد.

اگر به سرچ کنسول گوگل دسترسی دارید، می توانید از ابزار URL Inspection برای مشاهده هر دو نوع کانونیکال بالا استفاده کنید. در بهترین حالت این دو با هم مطابقت دارند.

 

تگ Canonical چیست؟

 

چگونه گوگل یک Canonical URL را انتخاب می کند

هنگامی که گوگل یک صفحه را خزیده و ایندکس می کند، محتوای اصلی صفحه را بررسی می کند.

در این خزش، احتمالاً صفحات مشابهی را کشف خواهد کرد و سپس گوگل صفحه‌ای را که احساس می‌کند بهترین نمایش دهنده چیزی است که صفحه سعی دارد به کاربران منتقل کند، انتخاب می‌کند و آن را به‌عنوان کنونیکال صفحه انتخاب می‌کند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم، Canonical URL یک دستورالعمل نیست، بنابراین علاوه بر خود تگ متعارف، گوگل سیگنال های دیگری را نیز در نظر می گیرد.

پیوندهای داخلی و پیوندهای خارجی تنها چند مورد از عواملی هستند که گوگل آنهارا با برچسب کنونیکال در نظر می گیرد.

 

نکات مهم در رابطه با انتخاب کنونیکال توسط گوگل

گوگل RSS را بسیار تهاجمی بررسی می کند، بنابراین مطمئن شوید که canonical اعلام شده شما با URL های موجود در فید RSS شما مطابقت دارد.

اگر URLهایی را با پارامترهایی مانند /?source=feed به فید RSS خود اضافه کنید تا ترافیک سایت خود را از سوی مشترکین RSS ردیابی کنید، این احتمال وجود دارد که گوگل یک استاندارد با رشته جستجو e /?source=feed انتخاب کند حتی اگر این یک پارامتر برای ردیابی باشد.

شما می توانید از خدمات کوتاه کردن پیوند برای URL های خود در فید RSS استفاده کنید تا بتوانید کلیک های روی آنها را ردیابی کنید.

گوگل همچنین به خاطر تجربه کاربری انتخاب هایی را انجام خواهد داد.

اگر نسخه دسکتاپ سایت خود دارید، ممکن است گوگل نسخه تلفن همراه را به کاربر در دستگاه تلفن همراه ارائه دهد.

اگر صفحات خود را به صورت داخلی با پارامترهای پرس و جو مانند /?some_parameter=xyz  پیوند دهید ، احتمال زیادی وجود دارد که Google متا تگ متعارف شما را نادیده بگیرد و URL با پارامتر جستجو را به عنوان محتوای برچسب  canonical انتخاب کند.

 

اهمیت برچسب کنونیکال برای سئو

برچسب های Canonical برای تمامی سایت‌ها ضروری هستند.

حال دلایل اهمیت برچسب کنونیکال برای سئو را شرح خواهیم داد.

 

اهمیت برچسب کنونیکال برای سئو

 

  1. شما تگ Canonical را انتخاب می کنید

تگ canonical گزینه ای است که شما می توانید بهترین نسخه از صفحه ای را که در وب سایت می‌خواهید به کاربران ارائه دهید خودتان به گوگل پیشنهاد دهید.

 

  1. بررسی محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی از آن بخش‌هایی است که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما پیچیده‌تر از آن چیزی است که نامش نشان می‌دهد، و در اصل می‌تواند ضررهای بدی به سایت وارد کند.

بنابراین ممکن است فکر کنید که در سایت هیچ صفحه تکراری ندارید.

صفحات تکراری را می توان به عنوان هر صفحه ای طبقه بندی کرد که حاوی محتوای اصلی یکسان در یک زبان باشد.

گاهی اوقات سایت شما مسیرهایی را در چندین پوشه ایجاد می کند. شما نسخه HTTP و HTTPS  سایت خود را دارید و این موضوع در سایت باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود. این مساله ای نباید باعث ترس شما شود و کاملاً رایج است، از این رو اهمیت تگ کنونیکال به وضوح مشخص خواهد بود.

 

  1. گوگل از Canonicals به عنوان منبع اصلی خود استفاده می کند

گوگل برای تعیین محتوا و کیفیت یک صفحه از استانداردهای کنونیکال استفاده می کند.

صفحاتی که شامل Canonical tag هستند بیشتر از صفحات غیر متعارف خزیده می شوند.

 

  1.  ممکن است به Crawl Budget (بودجه خزش) کمک کند

اگر سایت نسبتاً بزرگی دارید، احتمالاً عبارت "بودجه خزیدن" را شنیده اید.

وقتی پیاده سازی برچسب کنانیکال به درستی انجام گیرد، می‌تواند به کاهش بار بودجه خزش سایت کمک کند، زیرا گوگل صفحات به همراه این تگ را بسیار بیشتر از نسخه غیر متعارف می‌خزد.

اما باید بدانید که تگ کنونیکال جایگزینی برای no-index tags، تغییر مسیرها یا دستورالعمل متا روبات نیست.

 

  1. یکپارچه کردن سیگنال لینک صفحات

Canonicals موتورهای جستجو را راهنمایی می کنند تا اطلاعات مختلفی را که برای چندین صفحه مشابه در دسترس دارند، جمع آوری کنند و آن را در یک آدرس واحد تجمیع کنند و ارزش آن را افزایش دهند.

 

  1. Content Syndication

اگر سایتی دارید که محتوای آن را برای انتشار به اشتراک می‌گذارد یا توسط افراد دیگر در سایت ها و یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، می‌خواهید مطمئن شوید که نسخه اصلی صفحه شما است که در نتایج جستجو ظاهر و ارزش گذاری می‌شود.

 

نحوه پیاده سازی یک تگ متعارف

 

نحوه پیاده سازی یک تگ متعارف

اکنون که به مفهوم و دلایل اهمیت تگ های متعارف پرداختیم، بیایید کمی بیشتر در مورد نحوه پیاده‌سازی تگ کانونیکال در سایت خود صحبت کنیم.

تمامی صفحات سایت برای ردیابی بهتر توسط موتورهای جستجو و جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری، همچنین قرار دادن ارزش مناسب برای هر صفحه نیاز به تگ کانونی دارند.

تگ متعارف خطی از کد است که باید به بخش<head> هر صفحه اضافه می کنید.

نمونه ای از کد تگ کانونی می تواند به شکل زیر باشد:

 

<link rel="canonical" href="https://selectak.com/Increase-Traffic-Social.html">

 حال به چندین سوال در رابطه با تگ کنونیکال پاسخ خواهیم داد.

 

آیا می توانم در چندین دامنه از یک تگ کانونی استفاده کرد؟

بله، به عنوان مثال، اگر سایت‌های مختلفی دارید که مقاله‌های مشابهی را در آنها منتشر می‌کنید، استفاده از یک برچسب کانونی تمام قدرت را روی نسخه‌ای که به‌عنوان نسخه اصلی Canonical انتخاب کرده‌اید متمرکز می‌کند.

همچنین اینکار برای بهترین شیوه برای هنگام کار با سایت‌هایی که متعلق به شما نیست، خوب است.

 

آیا تگ های Canonical از ارزش لینک عبور می کنند؟

اتفاق نظر این است که بله، آنها این کار را انجام می دهند، اما canonicalها نباید با تغییر مسیر 301 اشتباه گرفته شوند.

 

آیا می توان از تگ Canonical به جای تگ No-Index استفاده کرد؟

اول و مهمتر از همه، تگ No-Index یک دستورالعمل است، بر خلاف تگ متعارف که برای حذف یک صفحه از ایندکس در نظر گرفته شده است. تگ Canonical یک راه حل عالی برای زمانی است که می خواهید تمام پیوندها و سیگنال های نسبی را در یک آدرس واحد ادغام کنید.

 

آیا باید از 301 Redirect یا Canonical Tag استفاده کنم؟

ریدایرکت 301 نیز مانند برچسب No-Index، یک دستورالعمل است.گاهی اوقات مواردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یکی از آنهارا انتخاب کنید. اگر دو صفحه بسیار مشابه دارید و به دلایل مثل اینکه کلیکی از سمت یکی از آنها دریافت نمی‌کنید و نیازی به زنده بودن هر دو ندارید، تغییر مسیر 301 ممکن است انتخاب خوبی باشد.

 

علت انتخاب کنونیکال توسط گوگل چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، مواقعی وجود دارد که گوگل ممکن است به استانداردی که شما انتخاب کرده اید احترام بگذارد، و شما می توانید آن اطلاعات را از طریق URL Inspection در سرچ کنسول گوگل مشاهده کنید. دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد که چرا گوگل به تگ کنونیکال منتخب کاربر احترام نمی گذارد.

ممکن است تگ به درستی اجرا نشده باشد و یا سیگنال های سایت با احتمالات متعارف منتخب و احتمالات مختلف دیگر در تضاد هستند. همچنین این احتمال وجود دارد که شما نیاز به انجام برخی تجزیه و تحلیل برای تعیین علت اصلی داشته باشید.

 

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه