صفحات صفحه بندی شده و تاثیر آن بر سئو

صفحه بندی چیست و چگونه بر سئو تاثیر میگذارد ؟

منظور از صفحه بندی سایت تقسیم بندی صفحات سایت به منظور راحتی و سهولت خواندن است . این فرایند برای وب سایت ها و کسب و کارهای بزرگ از جمله فروشگاه های آنلاین مورد نیاز است .

به طوری که در دسته بندی محصولات یا قسمت های وبلاگ همگی از pagination  استفاده میکنند .

چندین گزینه برای paging وجود دارد که عبارتند از :

لیست اعداد

جایی که اعداد پیوند و رابطی  به صفحات هستند

حروف الفبا

صفحات بر اساس حروف الفبا تقسیم بندی میشوند

محدوده های دیجیتال

هنگام کلیک بر روی گروه دیجیتال کاربر به صفحه دیگری هدایت می شود

انتخاب هر کدام از این ها به عهده ی مدیر وب سایت است . همچنین تمامی این ها به طراحی سایت ، محتوای وب سایت ودیگر موارد دارد .

هدف اصلی استفاده از این ویژگی این است که کاربران بتوانند محصولات و خدمات را به راحتی مشاهده کنند و برای استفاده از آن ها راحت باشند .

صفحه بندی چگونه بر سئو تاثیر میگذارد ؟

اهمیت صفحه بندی در سئو وب سایت

صفحه بندی اگر به معنای واقعی و به درستی انجام شود بر سئو بسیار تاثیر دارد . به طوری که pagination کیفیت استفاده از سایت را بهبود میبخشد .

چنانچه سایتی دارای محصولات و دسته بندی های متعدد باشد و از این ویژگی استفاده کند درک اطلاعات برای مشتریان آسان خواهد شد و همچنین سرعت بارگذاری را افزایش خواهد داد .

در صورتی که میخواهید سرعت صفحات وب سایت خود را افزایش دهید به مطلب ترفندهای افزایش سرعت صفحه مراجعه کنید .

بسیاری از کارشناسان معتقدند که paging بر بهبود عوامل رفتاری موثر است . کاربران محتوای بی پایان در یک وب سایت را دوست ندارند .

کاربران به دنبال سایت های ساختار یافته هستند . این امر در مورد فروشگاه های آنلاین که تعدد محصولات و صفحات زیاد است بیشتر صدق میکند .

توصیه ی گوگل این است که یک صفحه را از تعدد بیش از حد نشانی اینترنتی باز بدارید . این به خزنده های جستجو اجازه می دهد به سرعت به عمق معماری یک سایت راه بیابند .

بهتر است این گونه رفتار کنیم تا ربات ها ی موتورهای جستجو بتوانند به سرعت محتواهایی را که واقعاً برای تبلیغ مهم هستند فهرست بندی کنند .

پیج بندی بر رتبه سایت ها در نتایج جستجو تأثیر نمی گذارد . همچنین صفحه بندی میتواند بر سئو تاثیر منفی بگذارد! . بیایید خطرات اصلی مرتبط با pagination نادرست در سایت ها را باهم بررسی کنیم :

پیج بندی باعث تضعیف سیگنال های سایت میشود

پیج بندی باعث می شود URL های داخلی ، اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی و سایر فرکانس های رتبه بندی در صفحات پخش شوند .

هنگام انجام paging مزایای آن را ارزیابی کنید . اگر محتوا باعث میشود قابلیت استفاده سخت شود باید به صفحات تقسیم شود .

باعث ایجاد محتوای تکراری میشود

اگرچه میدانیم که pagination مانع از ظاهر شدن موارد تکراری می شود ، اما اگر rel = canonical استفاده نشود با مشکل روبرو خواهید شد .

اگر سایت به درستی بهینه شده باشد می توان به راحتی از این امر جلوگیری کرد. محتوای صفحه متفاوت است و تکراری شناسایی نمیشود .

پیج بندی صرف هزینه ی خزنده میشود

وقتی که به ربات های جستجو اجازه دهید صفحات را پیمایش کنند این حرف صحیح است .

برای صرفه جویی در هزینه ی خزیدن می توانید از خزیدن در سرچ کنسول گوگل یا robots.txt در صفحات با اهمیت کمتر برای ارتقاء جلوگیری کنید .

اهمیت و تاثیر پیج بندی بر سئو

وجود pagination میتواند بر اسکن سئو تاثیر منفی بگذارد

این پارامتر بر Google PageRank تأثیر می گذارد . اگر عنکبوت ها با حداقل تعداد کلیک به محتوای معنی دار نرسند  سایت در نتایج جستجو رتبه بدتری خواهد داشت.

صفحه بندی میتواند منجر به ایجاد محتوای بی معنی شود

هنگامی  که یک مدیر وب به جای ایجاد محتوای با کیفیت بر ایجاد درآمد از تبلیغات بنری متمرکز شود این اتفاق خواهد افتاد . اگر گالری خود را به چندین صفحه تقسیم کنید تا تبدیل ها از طریق بازدیدها افزایش یابد  محتوای بی دلیل ظاهر می شود.

نظر گوگل در مورد صفحه بندی صفحه

گوگل rel = "next" rel = "prev" را در سال 2011 اعلام کرد . در حقیقت این ویژگی به ربات های جستجو کمک می کند تا بفهمند صفحات صفحه چگونه باهم در ارتباط هستند .

این عنصر در <head> یک صفحه وب یا در هدر HTTP قرار میگیرد و بیان کننده ی این است که :

صفحات باید در یک قطعه محتوا ترکیب شوند

این صفحه هنگام رتبه بندی نتایج جستجو باید در اولویت قرار گیرد

با این حال گوگل در توییتر اعلام کرد که این عنصر دیگر به عنوان سیگنالی برای فهرست بندی صفحات در سال 2019 در نظر گرفته نمیشود .

با وجود صحبت های گوگل شما ملزم به حذف این ویژگی ها نیستید . کاملاً مشخص نیست که موتور جستجو از آنها برای کشف پیوند استفاده می کند یا برای برخی الگوریتم های دیگر .

اهمیت صفحه بندی در بهینه سازی سایت

بهترین روش صفحه بندی (pagination)

استفاده از پیوندهای انکر (Anchor)

برای فعال کردن خزنده های جستجو برای خزیدن کارآمد صفحات pagination شده جهت بهبود سئو بهتر است از URL های انکر استفاده کنید . برای لینک های داخلی استفاده کنید . شما نباید از href از طریق پیج بندی جاوا اسکریپت استفاده کنید .

عدم استفاده از Noindex و Nofollow برای صفحات

بهتر است از دستورات ربات noindex در صفحات paging استفاده نکنید . چنان چه صفحات سایت شما اخیرا فهرست بندی نشده اند ربات های جستجو سیگنالی دریافت می کنند که خزیدن محتوای خود را متوقف می کند .

وقتی از  rel = "next" و rel = "prev" استفاده میکنید برخی از صفحات به ندرت در نتایج جستجو نشان داده می شوند که این امرمی تواند به طور قابل توجهی بر ترافیک سایت تأثیر بگذارد .

تغییر عناصر صفحات

به دلیل تغییرات صفحه بندی گوگل هر صفحه می تواند در رتبه بندی از همان پایه رقابت کند . برای اینکه موتور جستجو صفحه اصلی را در SERP بازگرداند ونتایج تکراری نداشته باشید این موارد را در نظر بگیرید :

تگ H1 را در صفحات به حداقل برسانید و محتوای مرتبط و با کیفیت را به صفحه اصلی اضافه کنید . همچنین تصاویر را با متن alt اضافه کنید .

تنظیم صفحه بندی با گوگل سرچ گنسول

با استفاده از ویژگی Paginates می توانید پارامترهای pagination را با سرچ کنسول سفارشی کنید . این به شما امکان می دهد به سرعت سیگنال های خزنده پیوند را برای ربات های جستجو تغییر دهید.

بهبود کیفیت محتوا

گوگل در مورد صفحات صفحه بندی شده به طور یکسان رفتار و برخورد میکند . همه ی مدیران وب سایت بر کیفیت محتوا تاکید دارند . بنابراین تکرار مطالب برای صرفه جویی در زمان بسیار نادرست است .

بهترین روش های صفحه بندی

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه