جاوا اسکریپت و معجزه های آن

 

جاوا اسکریپت و کاربردهای این زبان برنامه نویسی

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر متن است که برای ایجاد عناصر تعاملی در صفحات وب سایت استفاده میشود .

امروزه دنیای وب هیچ شباهتی به روزهای خاکستری خود ندارد . میدانید که ما نمی توانیم گردش در وب را بدون سایت های تعاملی ، دکمه های قابل کلیک و بازی های ویدیویی آنلاین تصور کنیم .

سر و کار ما با اینترنت در طی این سالیان به میزان زیادی تغییر کرده است و میشود گفت این ها همگی به Java Script ربط دارد .

با این وجود میدانیم تمامی این ابزارهای جدید و استفاده از آن ها فشار زیادی به مرورگرهای ما وارد کرده اند . پیدایش زبان اسکریپت نویسی نظارت بر عملکرد وب سایت شما را به بخش مهمی از استراتژی آنلاین تبدیل کرده است .

قبل از اینکه بخواهیم کامل راجع به این زبان طراحی و توسعه ی سایت صحبت کنیم ابتدا به مفهوم و کاربرد آن میپردازیم .

جاوا اسکریپت و کاربرد آن

جاوا اسکریپت چیست ؟

زبان اسکریپت نویسی یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی است . همچنین همواره یکی از بهترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بوده است .

Java Script در سمت کاربر است . هنگام استفاده از یک وب سایت ومثلاً با کلیک روی یک دکمه ، درخواستی را به سرور ارسال می کنید که پردازش می شود و و پاسخی را دریافت میکنید .

مطمعنا توجه کرده اید که وقتی یک بروزرسانی وضعیت را در فیس بوک ارسال می کنید صفحه دوباره بارگیری نمیشود و یا از خطاهای تایپ شده در هنگام پر کردن یک فرم بلافاصله مطلع میشوید ، همگی از کارهای جاوا اسکریپت است .

کدهای این زبان برنامه نویسی در یک وب سایت با استفاده از منابع سیستم کاربر پردازش می شوند.

جاوا اسکریپت به همراه HTML و CSS سه بخش اساسی در برنامه نویسی هستند . هر وب سایتی که از آن دیدن می کنید از ترکیبی از این سه استفاده میکند .

هرکدام از آن ها اهداف خاصی را دنبال میکنند . بیایید نگاهی عمیق تر به آن ها داشته باشیم .

HTML

این زبان برنامه نویسی پایه ی اصلی وب سایت ها را تشکیل میدهد . به شما امکان تولید محتوا را میدهد که آن ها را درون یک صفحه قرار دهید و به یکدیگر لینک کنید .

CSS

این زبان به شما امکان طراحی محتوای خود را میدهد به طوری که مسئول یک ظاهر طراحی متن ، رنگ ، فونت و غیره درون وب سایت است .

جاوا اسکریپت (JS)

جاوا اسکریپت امکان تعاملی کردن وب سایت را به شما میدهد . این امکان را برای شما فراهم میسازد تا همه محتوایی که با HTML ایجاد کرده اید و با CSS طراحی کرده اید جذاب تر شوند .

ازجمله امکانات آن میتوان به ایجاد دکمه های قابل کلیک و گزینه های ورود به سیستم را نام برد . در واقع وب سایت شما را از یک دیوار متنی به یک ظاهر جذاب و تعاملی تبدیل میکند .

زبان اسکریپت نویسی چیست ؟

جاوا اسکریپت در کجا استفاده میشود ؟

برنامه های کاربردی Java Script تقریباً پایان ناپذیرند . برخی از مواردی که از این زبان اسکریپت نویسی استفاده میشود در زیر آورده ایم :

وب سایت های تعاملی

جایی که کاربر با موردی دروب سایت ارتباط برقرار میکند احتمالا به لطف جاوا اسکریپت است . مواردی که از این زبان برنامه نویسی میتوان استفاده کرد به این صورت است :

  • منوی کشویی برای انتخاب کاربر
  • حرکت اسلایدر های تصویری
  • انیمیشن ها
  • ترکیب صدا و تصویر در یک دکمه

بازی های ویدیویی آنلاین

زبان اسکریپت نویسی همه چیز درباره تعامل است . حال باید گفت چه چیزی تعاملی تر از بازی های ویدیویی ؟. طی این سال ها برخی برنامه نویسان از این زبان برنامه نویسی برای ایجاد بازی های جذاب استفاده میکنند .

برنامه های موبایل

یکی دیگر از کاربردهای قدرتمند زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت ساخت برنامه های همه کاره برای رفع بسیاری از نیاز ها است . احتمالا شما هر روز از برنامه هایی در موبایل خود استفاده میکنید که با این زبان برنامه نویسی طراحی شده اند .

وب سایت های مهمی از جمله Netflix و PayPal همه بر اساس این زبان اسکریپت نویسی پیش رفته اند .

جاوا اسکریپت درکجا استفاده میشود ؟

مزایا و معایب JavaScript چیست ؟

حال که با اصول اولیه ی JavaScript آشنا شدیم و میدانیم که در کجاها مورد استفاده قرار میگیرند باید جزییات بیشتری را نسبت به این زبان اسکریپت نویسی بدانید .

پیدا کردن تعادل بین تعامل و عملکرد سایت بسیار مهم است . برای به حداکثر رساندن کارایی ، برخی از وب سایت ها حتی از از این زبان برنامه نویسی در وب سایت های تلفن همراه خود منصرف می شوند .

پیدا کردن این تعادل دو علت مهم دارد . اولاعملکرد سایت نقش مهمی در بهبود فرایند رابط کاربری دارد و دوم اینکه گوگل تجربه صفحه را زیر نظر دارد و کار بر روی عملکرد سایت شما می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد.

نکته ای که هرگز نباید فراموش کنید ، کیفیت تجربه صفحه شما است. این بدان معناست که شما باید هسته ی حیاتی گوگل خود را بررسی کنید  و مطمئن شوید که JavaScript سرعت صفحه شما را کاهش نمی دهد.

همچنین شما میتوانید با استفاده از سرچ کنسول عملکرد صفحه ی خود را کنترل کنید .

کارهای زیادی را می توانید با جاوا اسکریپت انجام دهید تا وب سایت شما بهینه شود و تجربه کاربری مناسبی را به کاربر بدهد . اما اطمینان حاصل کنید که با این فرآیند به عملکرد سایت و رتبه بندی خود آسیب وارد نمیکنید .

مزایا و معایب جاوا اسکریپت

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

ویدیو مارکتینگ و استراتژی های آن

ویدیو مارکتینگ و استراتژی های آن به عنوان بخش مهمی از بازایابی هر بیزینس به حساب می آید و شما برای جذب مخاطب بیشتر باید با آن آشنا باشید

2024-04-20 09:56:32

زمان مطالعه : 6 دقیقه

راهنمای استفاده Looker Studio برای مبتدیان

در این مقاله قصد داریم نحوه ایجاد گزارش های عمل گرا را بر اساس داده های موجود و سفارشی سازی آن در استودیو Looker را آموزش دهیم.

2024-03-27 10:14:15

زمان مطالعه : 9 دقیقه

یافتن بهترین اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای تجارت شما

اگر برای تبلیغ تجارت خود در اینستاگرام مشکل دارید میتوانید از روش های یافتن بهترین اینفلوئنسر اینستاگرام برای تبلیغ کسب و کار شما در این مقاله استفاده کنید.

2024-03-10 11:44:45

زمان مطالعه : 6 دقیقه