آیا ارائه زبان های مختلف بر سئو تاثیر دارد؟

 

آیا ارائه زبان های مختلف بر سئو تاثیر دارد؟

تاثیر چند زبانه بودن سایت در سئو مساله ای است که باید بررسی شود و درصورتی که مخاطب با زبان های مختلف دارید یک مساله مهم سئویی بحساب می آید.

در این مقاله از بلاگ سلکتک قصد داریم بررسی کنیم که آیا ارائه زبان های مختلف بر سئو سایت و رتبه بندی صفحات سایت توسط گوگل تاثیر دارد یا خیر؟

اگر مخاطب‌های هدف شما به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند، ارائه محتوای وب‌سایت به چند زبان برای ارائه تجربه کاربری بهتر منطقی است.

اما آیا ارائه زبان های مختلف در وب سایت شما بر جایگاه سایت در رتبه بندی جستجوی ارگانیک تأثیر می گذارد؟

 

چند زبانه بودن سایت چه مزیتی دارد؟

برای دسترسی به کاربران با هر زبان باید محتوای مخصوص با آن زبان داشته باشید. محتوای سایت یا زبان فارسی با جستجوی به زبان انگلیسی مسلما هیچ جایگاهی نخواهد داشت.

اگر می خواهید به افراد انگلیسی زبان دسترسی پیدا کنید، محتوای شما باید به زبان انگلیسی باشد.

کسب‌وکارهایی که می‌خواهند به مشتریانی دست یابند که به زبان‌های مختلف در کشورهای خاص صحبت می‌کنند، می‌توانند این کار را با تولید محتوا به چند زبان انجام دهند.

بنابراین، منطقی به نظر می رسد که زبان نقشی در رتبه بندی گوگل صفحات وب داشته باشد.

هنگامی که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید، باید دقت داشته باشید که ممکن است کاربرانی از سرتاسر دنیا جذب کنید و درصورتی که هنگام ورود بازدیدکنندگان به سایت، برایشان نامفهوم باشید، سریعا وبسایت را ترک خواهند کرد. در نتیجه اگر مخاطب سایت از کشورهای مختلف هست، باید محتوا به زبان آنها ایجاد کنید. همچنین با افزایش ترافیک از شبکه های اجتماعی به کمک سیستم سلکتک این پارامتر تاثیرگذار سئو را بهبود دهید.

بدین ترتیب با توجه به افزایش ورودی و ماندگاری آنها در سایت، گوگل برای شما اهمیت خاصی درنظر خواهد گرفت.

 

تاثیر محتوای چند زبانه بر نتایج جستجو

موتورهای جستجو همیشه تمام تلاش خود را می کنند تا مرتبط ترین نتایج را به کاربران ارائه دهند و می توانند زبان موجود در محتوا را تشخیص دهند. اما به نظر می رسد که آنها همچنین از ما می خواهند که با سازماندهی نسخه های بومی سازی شده صفحات در رتبه بندی به آن کمک کنیم.

طبق توضیح نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی گوگل تنظیمات جستجو نشانگر مهمی هستند که نشان می‌دهد چه نتایجی احتمالاً مفید هستند.

اگر جستجوگر فارسی را به عنوان زبان ترجیحی خود و دبی را به عنوان مکان خود قرار دهد، گوگل این اولویت ها را هنگام ارائه نتایج در نظر می گیرد. منطقی است که وب‌سایت‌هایی که افراد فارسی زبان را در دبی هدف قرار می‌دهند، احتمالاً در آن جستجو ظاهر می‌شوند.

 

دلایل اهمیت زبان برای گوگل

اسناد سئوی پیشرفته گوگل نحوه اطلاع رسانی به Google را در مورد نسخه های محلی صفحه خود به اشتراک می گذارد. دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

اگر چندین نسخه از یک صفحه برای زبان‌ها یا مناطق مختلف وجود داشته باشد، باید به کمک یکسری تگ و کارهای خاص به گوگل در مورد این تغییرات مختلف اطلاع دهید. انجام این کار به جستجوی Google کمک می کند تا کاربران را به مناسب ترین نسخه صفحه شما بر اساس زبان یا منطقه راهنمایی کند.

توجه داشته باشید که حتی بدون هیچ کد و تگ، گوگل ممکن است همچنان نسخه‌های زبان جایگزین صفحه شما را بیابد، اما معمولاً بهتر است شما صریحاً صفحات خاص زبان یا منطقه خود را مشخص کنید.

گوگل استفاده از آدرس های مختلف را برای نسخه های زبان های مختلف صفحه توصیه می کند. هر URL را با زبانی که استفاده می‌کنید علامت‌گذاری کنید تا به موتورهای جستجو کمک کنید صفحه را بهتر درک کند و این موضوع مستقیما بر جایگاه تاثیر دارد. به کمک روش های زیر، می‌توانید صفحات خاص که با زبان های دیگر نوشته شده اند را علامت گذاری و مشخص کنید:

 

دلایل اهمیت زبان برای گوگل

 

تگ های HTML

اولین گزینه استفاده از ویژگی hreflang در تگ های HTML یک صفحه است که به موتورهای جستجو زبان و کشور مقصد صفحه را می گوید.

<link rel="alternate" href="https://www.site.com" hreflang=" fa-ir">

این کد نشان می دهد که این صفحه برای فارسی زبانان ایران در نظر گرفته شده است

 

هدرهای HTTP

همچنین می‌توانید تگ‌های hreflang را در هدر HTTP قرار دهید. این مورد به نشان دادن زبان فایل‌های غیرHTML کمک می‌کند.

 

نقشه سایت

شما همچنین می توانید از نقشه سایت خود برای تعیین زبان و انواع منطقه یک صفحه استفاده کنید. این شامل فهرست کردن هر آدرس خاص زبان تحت یک تگ <loc> است.

 

دامنه های مختلف برای کشورهای مختلف

می‌توانید از پسوندهای مخصوص هر کشور در نام دامنه استفاده کنید. مثلا https://domain.ir دامنه مختص ایران است.

 

فولدر و زیر شاخه های زبان خاص

علاوه بر این، می توانید از زیر شاخه ها برای جداسازی محتوا بر اساس زبان و کشور استفاده کنید. به عنوان مثال می توان به محتوای یافت شده در https://domain.com/en-us/ اشاره کرد که افراد انگلیسی زبان را هدف قرار می دهد.

توجه به این نکته مهم است که گوگل ادعا می کند از هیچ یک از این روش ها برای تعیین زبان یا مخاطب هدف استفاده نمی کند.

در اصل از hreflang برای اطلاع دادن به گوگل در مورد تغییرات محتوای خود استفاده کنید تا بتوان بهتر درک کرد که این صفحات تغییرات محلی از همان محتوا هستند. گوگل از hreflang یا ویژگی HTML lang برای تشخیص زبان صفحه استفاده نمی کند. در عوض، از الگوریتم‌هایی برای تعیین زبان استفاده می‌کند.

 

استفاده از برچسب های متعارف یا تگ کنونیکال

گوگل استفاده از تگ کنونیکال را در شرایط خاص توصیه می کند.

اگر محتوای مشابه یا تکراری را در آدرس‌های مختلف با یک زبان به عنوان بخشی از یک سایت چند منطقه ای ارائه می کنید. به عنوان مثال، اگر هر دو نمونه example.it/ و example.com/it/ محتوای مشابه زبان ایتالیایی را نشان می دهند باید انتخاب کنید.

یک نسخه ترجیحی و از عنصر rel=”canonical” و تگ های hreflang استفاده کنید تا مطمئن شوید که زبان صحیح یا آدرس منطقه ای به جستجوگران ارائه می شود.

نسخه‌های مختلف یک صفحه تنها در صورتی تکراری در نظر گرفته می‌شوند که محتوای اصلی به یک زبان باشد. این بدین معناست که اگر فقط سرصفحه، پاورقی و سایر متن‌های غیر انتقادی ترجمه شده باشد، اما متن یکسان باقی بماند، پس صفحات تکراری در نظر گرفته می شوند.

 

بهترین روش استفاده از تگ های متعارف برای تعیین زبان صفحه

هنگام استفاده از تگ های hreflang یک صفحه متعارف مشخص کنید. یک صفحه متعارف به همان زبان یا بهترین زبان جایگزین ممکن را در صورتی که برای همان زبان وجود ندارد، مشخص کنید.

در سال 2021 ، جان مولر پیشنهاد داد محتوای چند زبانه در یک صفحه وجود داشته باشد.

مولر اینگونه گفت که: من فقط از موقعیتی اجتناب می کنم که در یک صفحه نسخه های چند زبانه ای از یک متن داشته باشید. بهتر است با ترجمه در کنار متن اصلی تشخیص زبان اصلی را آسان کنید.

 

اهمیت چند زبانه بودن صفحه برای رتبه بندی نتایج گوگل

 

اهمیت چند زبانه بودن صفحه برای رتبه بندی نتایج گوگل

گوگل در توضیح نحوه عملکرد موتور جستجو خود، چگونگی تأثیر زبان بر نتایج جستجو را توضیح می دهد.

برای پاسخگویی موفقیت‌آمیز به درخواست کاربر، باید زبان مشترکی با کاربر داشته باشید و گوگل ترجیحات زبان را هنگام ارائه نتایج جستجو در نظر می‌گیرد.

از سوی دیگر، گوگل بیان می‌کند که از تگ‌ها، دامنه‌ها یا زیر شاخه‌ها برای تعیین زبان یا مخاطب استفاده نمی‌کند و hreflang تاثیری بر سئو ندارد.

بنابراین، اگرچه گوگل رسماً چند زبانه بودن محتوا را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی تأیید نمی‌کند، تنظیمات زبان بر روی دید در جستجو برای کاربرانی که زبان و مکان خاصی را مشخص می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

بنابراین:

  • روش شما برای سازماندهی نسخه های زبان مختلف سایت احتمالاً بر رتبه بندی ارگانیک تأثیر نمی گذارد.
  • احتمالاً استفاده از زبان مورد علاقه افراد بر رتبه بندی ارگانیک تأثیر می گذارد.

اما به طور کلی، می توان گفت که زبان یک عامل رتبه‌بندی گوگل بحساب می‌آید که کاملاً تأیید شده است.

 

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه