نحوه اندازه گیری سختی کلمه کلیدی

 

نحوه اندازه گیری سختی کلمه کلیدی

اندازه گیری سختی کلمه کلیدی در روند سئو و انتخاب عبارت کلیدی جهت سئو و بهینه سازی یک سایت تاثیر فراوانی دارد و باید نحوه اندازه گیری آن را یاد بگیرید.

دشواری کلمه کلیدی معیاری است که توسط متخصصان سئو برای کمک به تعیین کمیت آسان یا سخت بودن قرارگرفتن در نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود.

با استفاده از این روش، این معیار و دیدگاه را به متخصصان سئو می دهد تا میزان تلاش لازم برای بهینه سازی آن صفحه برای رسیدن به نتایج برتر موتور جستجو (SERP) را بسنجند، که می تواند در هنگام تصمیم گیری برای اولویت بندی کلمات کلیدی، به استراتژی های سئو کمک بیشتری کند .

 

دشواری کلمه کلیدی چگونه اندازه گیری می شود؟

اندازه گیری دشواری کلمات کلیدی می تواند در معیارهای مختلفی و با استفاده از ابزارهای مختلف صورت گیرد.

در برخی موارد، سختی کلمه کلیدی مترادف برابر سختی کلمات کلیدی اصلی است.

گاهی اوقات سختی کلمات کلیدی مترادف بسیار کمتر از کلمات اصلی است و تمام این اطلاعات می‌تواند در نحوه برنامه ریزی برای سئو تاثیرگذار باشد.

با سلکتک همراه باشید تا ابزارهای لازم و نحوه استفاده از آنها را جهت بررسی دشواری یا همان سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) را به شما معرفی کنیم.

 

بررسی سختی کلمه کلیدی با Moz

ماوز (Moz) یک ابزار سئو دقیق است که به کمک آن می‌توانید سئو سایت را بهتر انجام دهید. ابزارهای دیگری برای بهبود سئو سایت نیز هست، اما هرکدام از آنها قابلیت های متفاوتی دارند. شما برای تست سئووبسایت نیز میتوانید از ابزار بررسی سئو سلکتک استفاده کنید.

احتمالاً اولین شرکتی که از واژه سختی کلمه کلیدی (KD) استفاده کرد، Moz در ابزار گسترش و تحقیق کلمات کلیدی خود، Keyword Explorer بود.

ابزار سئوMoz یک مقدار از 1 تا 100 را برای دشواری هر کلمه اختصاص می دهد. هنگامی که کلمه ای رتبه 100 بگیرد، آن بسیار دشوار است، و رتبه 1 به این معنی است که کلمه سختی و دشواری زیادی برای رسیدن در جایگاه های برتر گوگل ندارد.

Moz فرمول اختصاصی خاص خود را در مورد نحوه محاسبه به اشتراک نمی گذارد، اما در این خصوص میگوید که اعتبار صفحه (PA)، اعتبار دامنه (DA) و نرخ کلیک پیش بینی شده (CTR) را در نظر می گیرد.

PA و DA نیز معیارهای اختصاصی ابزار بررسی Moz هستند که گوگل از آنها استفاده نمی کند.

این معیارها تلاش Moz برای تخصیص یک معیار کیفیت به عنوان یک معیار برای امتیاز PageRank Google است ، که زمانی یک امتیاز عمومی بود که Google به عموم می‌داد.

Moz از فاکتورهای رتبه بندی شناخته شده ای استفاده می کند که گوگل نیز آنها را ارزیابی می کند تا به این امتیازات برسد.

Moz یک API دارد و معیار سختی کلمه کلیدی که در ابزارهای دیگر می بینید، ممکن است از این  API باشد.

 

بررسی دشواری کلمات کلیدی به کمک کیورد پلنر گوگل ادز

برخی از متخصصان سئو Keyword Planner گوگل ادز را به دیگر ابزارها ترجیح می دهند.

گوگل این اعداد و مقدارها را به عنوان تعداد تبلیغ‌کنندگانی که در هر کلمه کلیدی نسبت به همه کلمات کلیدی در سراسر Google نشان داده شده است، تعریف می‌کند.

اغلب می بینید که این عدد به صورت عددی با دو رقم اعشار بین 0 و 1 بیان می شود، بدین ترتیب در این معیار، رتبه بندی 1 سخت ترین و 0 ساده ترین است.

لازم به ذکر است که این ابزار برای کاربران گوگل ادز در نظر گرفته شده است.

اما منطق پشت این معیار این است که کلمات کلیدی که رتبه بندی آنها در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) سخت تر است، کلمات کلیدی هستند که اغلب رتبه بندی آنها در جستجوی ارگانیک و نتایج برتر گوگل نیز دشوارتر است.

 

Google Ads Keyword Planner Metric CPC

 

Google Ads Keyword Planner Metric CPC

مشابه Keyword Planner که در بالا ذکر شد، ابزار CPC Keyword Planner اساساً برای استفاده توسط تبلیغ کنندگان Google Ads در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که CPC هزینه به ازای هر کلیک است، همچنین تا حدودی منعکس کننده میزان رقابتی بودن یک کلمه کلیدی در نتایج گوگل است.

برخی از متخصصان سئو ممکن است تصمیم به استفاده از این ابزار بررسی سختی کلمه کلیدی داشته باشند.

اما ابتدا باید منطق و راه استفاده از آن را یاد بگیرید. طبق ابزار کیورد پلنر در گوگل ادز، هر چه هزینه کلیک در یک کلمه کلیدی بیشتر باشد نشان دهنده سختی بیشتر در آن کلمه کلیدی است و معیار سختی در ابزار کیورد پلنر میزان قیمت کلیک برای هر کلمه کلیدی است.

از آنجایی که این معیار برحسب هزینه است و مقادیر در اینجا به ارقام دلاری است. بدین ترتیب قیمت کلیک می تواند کسری از یک دلار یا کمی بیشتر از یک دلار باشد. این مقدارها از چند سنت تا چند دلار متغیر است اما معمولاً زیر 10 دلار باقی می ماند.

 

تعداد نتایج جستجو

بسیاری از مدیرسئو سایت ها از تعداد نتایج جستجویی که هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی در گوگل ظاهر می‌شوند، به‌عنوان معیاری برای بازتاب دشواری کلمه کلیدی استفاده می‌کنند.

منطق پشت این موضوع این است که هر چه نتایج بیشتری برای یک کلمه کلیدی ظاهر شود، نشان دهنده آن است که رقبای بیشتری درحال تلاش برای رسیدن به جایگاه های برتر هستند.

به کمک برخی از عملگرهای جستجو می‌توان برای بررسی دقیق کیورد دیفیکالیتی استفاده کرد:

  • جستجوی عبارت دقیق با علامت نقل قول

جستجوی دقیق کلمات کلیدی به کمک عملگر "عبارت کلیدی" در گوگل نتایجی را ارائه می دهد که فقط عبارت دقیق را در صفحه نشان می دهد.

  • Intitle

Lintitle به گوگل می گوید که فقط نتایجی را نمایش دهد که کلمه کلیدی را در تگ عنوان خود دارند.

برای مثال  intitle:keyword نتایج صفحاتی را نشان می دهد که کلمه کلیدی را در برچسب عنوان آن نتایج وجود دارند. یکی از انواع آن استفاده از allintitle است که به گوگل نیاز دارد که نه تنها یک کلمه کلیدی در تگ عنوان، بلکه چندین کلمه کلیدی وجود داشته باشد. برای مثالallintitle:keyword free  باید هم کلمه کلیدواژه و هم «رایگان» را در تگ عنوان داشته باشد.

  • Inurl

inurl به گوگل می‌گوید نتایجی را نمایش دهد که کلمه کلیدی در URL قرار داشته باشد. می توانید ببینید که چگونه به طور مشابه عملگر intitle این عملگر کار می کند، اما فقط به جای تگ عنوان به آدرس صفحات نگاه می کند.  به عنوان مثال: inurl: keyword .

دلیل اینکه برخی از متخصصان سئو تصمیم به استفاده از این عملگرهای جستجو در هنگام تعیین متریک دشواری کلمه کلیدی می‌گیرند این است که اغلب، متخصصان SEO که یک عبارت کلیدی را هدف قرار می‌دهند، عبارت کلیدی را در تگ عنوان و آدرس صفحه قرار می‌دهند.

با این حال، تجمیع این امتیاز برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی نیاز به حذف جدی نتایج جستجو دارد.

در حالی که برخی از ابزارها به طور خودکار این کارها را انجام می دهند، اغلب از هیچ یک از اپراتورهای جستجو استفاده نمی کنند.

 

اهمیت بررسی سختی کلمه کلیدی

سختی کلمه کلیدی برای ایجاد استراتژیسئو وبسایت مهم است. برخی ممکن است از آن برای تعیین اینکه کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهند و کدام کلمات کلیدی را نادیده بگیرند استفاده کنند.

اما اغلب، نباید معیاری باشد که تعیین کند آیا شما یک کلمه کلیدی را هدف قرار می دهید یا خیر.

بررسی این موضوع این امکان را به شما می دهد که بدانید کدام کلمات کلیدی راحت ترین و سریع ترین رتبه بندی را دارند.

بدین صورت می توانید در هنگام ایجاد استراتژی برای بهینه سازی کلمات کلیدی در ابتدا برای شما مفید باشد، به خصوص اگر به دنبال چند عبارت برای سریعتر رسیدن به جایگاه‌های برتر گوگل هستید.

همچنین معیار سودمندی است که باید هنگام برنامه ریزی برای زمان و منابع مورد نیاز برای کلمات کلیدی دشوارتر در نظر گرفت.

 

اهمیت بررسی سختی کلمه کلیدی

 

نسبت بین حجم جستجو به سختی کلمه کلیدی : شاخص اثر بخشی کلمه کلیدی KEI

هنگام در نظر گرفتن اینکه کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید یا از آن اجتناب کنید، دشواری کلمات کلیدی تنها عامل تعیین کننده نیست.

حجم جستجو نیز وجود دارد که احتمالاً قبلاً آن را مشاهده کرده اید.

اکثر متخصصان سئو قبل از بررسی سختی کلمه کلیدی به حجم جستجو آن کلمه نیز توجه می کنند.

برای دستیابی به تعادل سالم بین حجم جستجو عبارت کلیدی و دشواری کلمه کلیدی، می توانید از شاخص اثربخشی کلمه کلیدی (KEI) استفاده کنید.

انواع مختلفی از فرمول KEI وجود دارد ، اما اساس آن عبارت است از تقسیم حجم جستجو بر معیار دشواری کلمه کلیدی است.

هر چه عدد KEI بالاتر باشد، بهترین کلمات کلیدی را که بیشترین جستجو را با کمترین رقابت، به شما می دهد.

 

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه