تشریحی بر موتورهای جستجو ونحوه ی کار آن ها

موتورهای جستجو

موتورهای جستجو بر دو پایه ی کلی پایگاه داده اطلاعات ربات ها و الگوریتم ها جستجوی کاربر رابررسی میکنند تا نتیجه ی مطلوب را برگردانند.

گوگل در طی سالیان سال با بروزرسانی های زیاد توانسته خود را به بزرگترین موتور جستجوی دنیای وب تبدیل کند. اما خب در این میان موتورجستجوهای دیگری وجود دارد و دانستن عملکرد و الگوریتم های آنها برای شما مفید است.

وقتی شما مدیر سایتی هستید، بزرگترین هدف شما رسیدن به نتایج برتر گوگل یا هر سرچ انجین هست، پس باید با مفاهیم ابتدایی آنها آشنا باشید.

ما در سلکتک قصد داریم موتورهای جستجو را به شما معرفی کنیم و نحوه عملکرد هرکدام را جداگانه شرح دهیم.

موتورهای جستجو بر سه عملکرد پایه استوار هستند

موتورهای جستجو بر سه عملکرد پایه استوار هستند و بر این اساس می توانند نتایج و سایت ها را رتبه بندی کنند.

همچنین باید نحوه عملکرد الگوریتم های هر موتور جستجو را بدانید تا نسبت به آن بهینه سازی داخلی و خارجی (سئو داخلی و سئو خارجی) برای سایت انجام دهید.

از آنجایی که رسیدن به رتبه های بالای سرچ گوگل هدف اکثر متخصصین سئو است، این محتوا تمرکز بر تشریح بیشتر بر عملکرد موتور جستجوی گوگل دارد.

عملیات خزیدن

هنگامی که url یا کلمه ای را تایپ میکنید موتورهای جستجو درتمامی سایت های موجود شروع به خزیدن میکنند تا محتوای مورد نیاز مربوط به جستجوی شما را پیدا کند.

این عملیات گشتن یا خزیدن توسط ربات های موتورهای جستجو در تمامی سایت ها تمامی صفحات،فایل ها و محتواها رو بررسی کرده تا نتیجه ی مطلوب را به دست آورد.

اگر صفحاتی دارای لینک های داخلی و خارجی باشد این ربات ها به سرعت تمامی این صفحات را مورد کاوش و جستجو قرارمیدهندو این امر به صورت سلسله ای تا یافتن تمامی نتایج مربوطه انجام میشود.

موتورهای جستجو و استراتژی آن ها

عملیات ایندکس کردن

هنگامی که موتورهای جستجو پس ازخزیدن نتایج را به دست آورد تمامی نتایج را ذخیره و فهرست کرده تا به کاربر نمایش داده شود.

این بدان معنا است که ربات های موتور جستجو تمامی اطلاعات یافت شده از قبیل فیلم، عکس، محتوا، و صفحات را سازماندهی کرده و در یک پایگاه داده ذخیره میکنند.

رتبه بندی و نمایش

در آخرین مرحله موتورهای جستجو تمامی اطلاعات ایندکس شده را مرتب سازی میکند و ازمیان آن ها توسط الگوریتم های خود بهترین و مورد نیازترین نتیجه را به کاربر نمایش میدهد.

این فرآیند(رتبه بندی) به گونه ای است که ربات ها صفحه ی اول را برای مرتبط ترین و بهترین جواب برای کاربر آماده میکنند.

هنگامی که نتایج پس از جستجو برای کاربر نمایش داده شد این یعنی ربات های موتور جستجو حدس زده اند که این بهترین نتیجه برای جستجوی کاربر است.

عملکرد موتورهای جستجو

هنگامی که جستجو میکنید چه فرآیندی رخ میدهد؟

موتورهای جستجو بر دوپایه ی کلی پایگاه داده اطلاعات و ربات ها و الگوریتم هایی که جستجوی کاربر رابررسی میکنند تا نتیجه ی مطلوب را برگردانند استوار هستند.

هنگامی که عبارتی را سرچ میکنید موتورهای جستجو باید هدف شما از جستجو را درک کنند. آن ها جستجوی شما را به چندین کلمه کلیدی تبدیل میکنند و آن ها را تجزیه وتحلیل میکنند.

مثلا هنگامی که شما عبارت شلوارهای رنگ روشن را جستجو میکنید موتورهای جستجوتمامی نتایج مربوط به شلوارهای سفید و رنگ های روشن را جستجو میکند و به عبارتی میفهمد که رنگ های روشن مترادف رنگ سفید است.

همچنین اگر کلماتی مانند حراج یا خرید را به این عبارت اضافه کنیم میفهمد که باید صف محصولات را بدنبال نتایج بالا بیاورد.

در مرحله ی بعدی موتورهای جستجو صفحات را با مقصود و هدف جستجوی کاربر تطابق میدهند. وقتی که فهمید هدف شما از جستجو چه چیزی است تمامی صفحات مربوط را پیدا میکند.

عواملی همچون کیفیت، محتوای مربوط،عنوان ومیزان محبوبیت صفحه به آن ها در این امر کمک میکنند.

محلی سازی: برخی از نتایج نمایش داده شده تحت تاثیرفاکتورهایی از موتورهای جستجومی باشند.مثلا عبارت مکان های تفریحی نزدیک من مربوط به مکانی خاص می باشد ولی گوگل نتایج را برای جستجوهای غیرمکان خاص هم رتبه بندی میکند.

فرآیندهای موتور جستجو

الگوریتم چیست؟

اگر همین جمله را ازگوگل بپرسید احتمالا جواب میدهد که مجموعه قوانینی که برای حل مساله یا محاسبات رعایت شود واین مورد در کامپیوترها هم  برقرار است.

بیایید با یک مثال ساده الگوریتم ربات های جستجوگر را شرح دهیم:

فکرکنید که میخواهید برای شب شامی عالی را تدارک ببینید باید درنظر گرفت که برای پختن و اماده کردن هر نوع شام چه میزان مواد لازم را باهم ترکیب کنیم و چه میزان حرارت به آن بدهیم و برای استفاده از هر نوع مواد میزان مشخص و معینی را درنظر میگیریم.

همچنین بعد از آماده شدن شام برای خوردن آن نیز مقدار مشخص و معینی را درون هر بشقاب برای افراد خانواده میریزیم.

همچنین با توجه به تنوع غذا ممکن است هر شخص میزان مشخصی از هر نوع غذا را استفاده کند.در این جا ما الگوریتم ساده ای را برای آمائه و خوردن غذا استفاده کرده ایم.

حال به مثال جستجوی خود برگردیم. وقتی عبارت یا کلمه ای را جستجو میکنید الگوریتم های خاص و مشخصی به کار گرفته میشوند تا نتیجه ی مطلوب و مورد نظر شما را پیدا کرده و به شما نمایش دهند.

در گوگل الگوریتم های بسیاری وجود دارند که هرکدام وظیفه ی خاصی را برعهده دارند.

الگوریتم موتورهای جستجو

الگوریتم موتور جستجوی گوگل

گوگل بدون شک محبوب ترین موتور جستجو است. به طوری که حدود 90 درصد از تمامی جستجوها از طریق گوگل انجام میشود و چیزی بالغ بر 3.5 میلیارد جستجو در روز و حجم وسیعی از اطلاعات.

موتور جستجوی گوگل پس از عملیات خزیدن تمامی اطلاعات بدست آمده را نمایه سازی کرده و پس فهرست کردن تمامی اطلاعات آن هارا رتبه بندی کرده تا نتیجه ی مورد نظر را به کاربر ارائه دهد.

گوگل 5 عامل را هنگام جستجوی کاربر در نظر میگیرد

  1. معنی و مفهوم عبارت جستجو:گوگل همواره به دنبال این است که بفهمد چه کسی چه چیزی را درخواست کرده است و با تجزیه و تحلیل های خاص خودش این فرآیند را دنبال میکند.
  2. ارتباط تمامی صفحات وب با درخواست کاربر: موتور های جستجو در پی این هستند تا صفحاتی که بیشترین ارتباط با درخواست کاربر را دارند و میشود گفت فاکتور اساسی این امر کلمات کلیدی است.
  3. کیفیت محتوا: با توجه به بررسی های انجام شده محتوایی که دارای کیفیت و رتبه بالاتری است را برای نمایش دادن انتخاب میکند.
  4. قابلیت استفاده از صفحات وب: غالبا به صفحاتی ارزش بیشتری میدهد که هم استفاده از آن ها آسان تر باشد و هم دارای سرعت بالا و پوشش پذیری بهتری باشد
  5. تنظیمات اضافی: این فاکتور متناسب با تنظیمات خاص در بستری مناسب است

ربات های جستجو گر تنها به گوگل ختم نمیشود بیش از 30 موتور جستجو در دنیا وجود دارد. ولی چون طبق گفته ای که در بالا ذکر شد بیش از 90 درصد مردم دنیا برای جستجو از گوگل استفاده میکنند نباید موتورهای جستجوی دیگر از قبیل یاهو،بینگ،و... را فراموش کرد.

موتور جستجوی گوگل

ربات های جستجوگرچگونه به urlها رتبه میدهند؟

همانگونه که گفته شد وقتی عبارتی را جستجو میکنید ربات های موتور جستجو میگردند و متناسب ترین و بهترین جواب را منطبق با درخواست شما پیدا میکنند.

این یعنی وقتی محتوا و سایت های پیدا شده به ترتیب در صفحات اول گوگل قرار میگیرند  روند سئو را درست پیش رفته اید ، دارای رتبه و ارزش بیشتر نزد گوگل قرار گرفته اند و این همان رنکینگ است.

برای انجام این پروسه گوگل از الگوریتم های خاصی استفاده میکند که دارای فرمول های خاصی است و با هوشمندی کامل به رتبه بندی url های مربوط میپردازد.

تشریحی بر rankbrain

رنک برین هسته اصلی یادگیری ماشینی الگوریتم گوگل است. ممکن است url ی با رنک پایین‌تر نسبت به یک url با رنک بالاتر جواب مناسب تری را برای درخواست کاربر فراهم کند.

دراین جا رنک برین می آید و به url با رنک پایین‌تر ارزش بیشتری میدهد و رنک آن را بالاتر میبرد و بالعکس.

رتبه بندی صفحات

معرفی موتورجستجوهایی غیر از گوگل

در دنیای وب موتورهای جستجو زیادی وجود دارد، که بزرگترین آن قطعا گوگل است. ما برای شما چند search engines دیگر را با یک توضیح کوچک معرفی میکنیم.

موتور جستجوی bing

Bing (بینگ) یکی از موتورهای جستجوی پرکاربرد در آمریکا می باشد که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. بینگ در آمریکا از اهمیت خاصی برای کسب و کارها برخوردار است (نه به اندازه گوگل).

جستجوی ویدئویی بینگ در تمام مرورگر ها  بی نقص و دقیق انجام می شود ، در حالی که به نظر می رسد و این یکی از نقاط قوت این موتورجستجوگر است و به نظر می رسد جستجوی تصویری در بینگ نسبت به سایر رقبا ، قدرتمند تر است.

موتور جستجو Wiki.com

این موتور جستجو ، دربرگیرنده تمام اطلاعات موجود روی سایت های wiki  می باشدو موتور جستجوگر كاملی برای كسانی است که مایل به کسب انواع اطلاعات عمومی ، تخصصی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره هستند.

جستجوی امن با DuckDuckGo

اگر به دنبال حریم خصوصی واقعی هستید ، DuckDuckGo موتور جستجوی مناسبی برای شماست. این سایت محیط جالبی دارد. اگر نمیخواهید هیچ history از جستجوهای شما باقی نماند داک داک گو بهترین گزینه برای شماست.

DuckDuckGo هیچ یک از اطلاعات شخصی شما را جمع آوری یا ذخیره نمی کند. این بدان معناست که می توانید جستجوهای خود را کاملا امن انجام دهید.

این موتور جستجو انتخاب مناسبی برای کسانی است که مایل به حفظ و ثبت تاریخچه جستجوی خود نیستند.

خدمات افزایش ورودی گوگل
افزایش ورودی گوگل

دریافت کاربر واقعی از طریق گوگل

خدمات افزایش بازدید سایت
افزایش بازدید سایت

افزایش ترافیک سایت واقعی با آی پی ایران

خدمات ابزار سئو
ابزار سئو سایت

خدمات بررسی سئو سایت با ابزار سلکتک

خدمات افزایش بازدید رپورتاژ
افزایش بازدید رپورتاژ

دریافت ورودی واقعی از لینک های رپورتاژ

خدمات افزایش ای پی خارجی
بازدید مستقیم با IP خارج

ترافیک واقعی و هدفمند از سراسر جهان

خدمات افزایش بازدید از طریق شبکه اجتماعی
ترافیک از شبکه های اجتماعی

ترافیک رفرال سایت از طریق شبکه اجتماعی

خدمات افزایش ویواپارات
خدمات آپارات

افزایش لایک، کامنت و فالورآپارات

خدمات افزایش ویواینستاگرام
خدمات اینستاگرام

افزایش لایک، کامنت و فالوراینستاگرام

خدمات افزایش ویو یوتیوب
خدمات یوتیوب

افزایش لایک، کامنت و فالور یوتیوب

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

آیا نام دامنه در رتبه بندی نتایج گوگل موثر است؟

نام دامنه تاثیرات مختلفی در برندسازی سایت دارد اما باید بدانید تاثیر Domain در بهبود سئو سایت به صورت مستقیم نیست و جزء عامل های رتبه بندی گوگل بحساب نمی آید

2024-04-29 15:48:50

زمان مطالعه : 5 دقیقه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه