مراحل سئو تکنیکال

سئو تکنیکال یا فنی چیست ؟

سئو تکنیکال یکی از مهم ترین بخش های سئو است . از این جهت مهم است که صفحات باید خزیده بشوند و به درستی فهرست بندی شوند تا بتوانید رتبه بندی مناسب داشته باشید .

این بخش از سئو در کنار بسیاری از فعالیت های دیگر در مانند تولید محتوا و لینک سازی ها تاثیرات فوق العاده ای را بر کسب و کار ما خواهند د اشت .

Technical SEO فرایند بهینه سازی وب سایت شما برای تمامی موتورهای جستجو نظیر گوگل است که فرآیندهایی مانند خزش ،  فهرست بندی و... را انجام دهند .

پیچیدگی سئو فنی

تسلط بر اصول سئو اگر هدفمند و صحیح اجرا شود انقدرا هم پیچیده و سخت نیست . اما باید گفت که سئو فنی میتواند پیچیدگی خاص خود را داشته باشد .

سئو فنی از چند مرحله تشکیل شده است که در زیر به معرفی خلاصه ای از آن میپردازیم و در ادامه به شرح مفصل آن ها میپردازیم .

سئو فنی چیست ؟

عملیات خزیدن

خزنده ها محتوای صفحات را درک میکنند و از لینک های درون آن برای دسترسی به صفحات بیشتر استفاده میکنند .

خزنده باید از یک نقطه شروع کند . آن ها به طور معمول لیستی از تمامی URL ها درون صفحات شما تهیه میکنند و شروع به خزش میکنند .

یک سیستم دیگری که به خزنده ها کمک میکند نقشه های سایت هستند که توسط کاربران یا سیسستم های مختلف که لیست صفحات را دراختیار دارند ایجاد  میشوند .

همه URL هایی که نیاز به خزیدن یا خزیدن مجدد دارند اولویت بندی شده و به صف خزیدن اضافه می شوند . این دقیقا همان لیست مرتب شده ای است که ربات های گوگل آن را خزش میکنند .

کنترل های خزیدن

به چند روش میتوانید محتواهایی که درون صفحات شما وجود دارند را برای خزیدن کنترل کنید . که در زیر با 2 مورد از آن ها آشنا میشویم :

Robots.txt

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو این نکته را میگوید که به کدام قسمت مراجعه کند و از کدام قسمت بازدید نکند .

Crawl Rate

یک دستورالعمل تأخیر در خزیدن وجود دارد که می توانید در   robots.txt  استفاده کنید که این امکان را به شما میدهد تعداد دفعات خزیدن را کنترل کنید و ربات ها از آن پیروی میکنند .

البته برای موتور جستجوی گوگل این کار را باید در سرچ کنسول گوگل معین کنید .

با استفاده از گزارش Google Search Console Crawl Stats میتوانید اطلاعات کاملی در مورد نحوه ی خزیدن صفحات خود به دست بیاورید .

ایندکس شدن

متا تگ روبات ها یک قطعه HTML است که به موتورهای جستجو می گوید چگونه یک صفحه خاص را  خزش و ایندکس کند که این متا تگ در قسمت <head> یک صفحه وب قرار می گیرد .

<meta name = "robots" content = "noindex" />

وقتی چند نسخه از یک صفحه باشد گوگل یکی از آن ها را برای ذخیره سازی انتخاب میکند که به این فرآیند canonicalization میگویند .

URL های سایت مپ

ساده ترین راه برای بررسی ایندکس شدن صفحات توسط گوگل بررسی آدرس آن صفحه در سرچ کنسول گوگل است . در ادامه به تشریح کامل مراحل سئو تکنیکال میپردازیم .

خزیدن و ایندکس شدن در سئو فنی

اصول سئو تکنیکال

قبل از شروع سئو فنی چندین اصل وجود دارد که باید آن ها را به کار ببرید .

انتخاب URL دلخواه خود

دامنه شما URL ای است که کاربر با آن به وب سایت شما وارد میشود .وقتی دامنه دلخواه را انتخاب می کنید به موتورهای جستجو میگویید که سایت شما با www یا بدون آن در نتایج ظاهر شود .

راه اندازی  SSL

ssl یک لایه محافظتی بین سرور وب و  مرورگر ایجاد می کند و در نتیجه امنیت سایت شما را تضمین می کند .

SSL امن

موتورهای جستجو برای دامنه های امن احترام ویژه ای قائل هستند به همین دلیل مطمعن شوید که نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه دلخواه خود تنظیم کنید .

بهینه سازی سرعت صفحه

این همواره رایج است که یکی از عوامل اصلی رتبه دهی به سایت شما سرعت بارگذاری صفحات است طبق گزارشی نرخ پرش با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک تا پنج ثانیه 90 درصد افزایش می یابد.

همه فایل های خود را فشرده کنید. . فایل های تصاویر و کدهای خود را تا جایی که ممکن است فشرده کنید تا فضای کمتری را بگیرد و صفحات سریعتر بارگذاری بشوند .

هنگامی که اصول اولیه ی سئو فنی را رعایت کردید میتوان به بخش های بعدی رفت .

اصول سئو تکنیکال

فرآیند خزیدن در سئو تکنیکال

قابلیت خزندگی اساس سئو تکنیکال شما است . همانگونه که در بالا اشاره شد ربات های جستجو صفحات شما را خزیده و اطلاعات مربوط به سایت شما را جمع آوری می کنند .

در صورتی که ربات ها برای خزیدن صفحات شما مسدود باشند نمیتوانید رتبه بندی مناسبی را به دست بیاورید . اولین قدم برای پیاده سازی Technical SEO این است که اطمینان حاصل کنید که همه صفحات مهم شما قابل دسترسی است .

به برخی از نکات مهم در این زمینه توجه کنید :

ایجاد نقشه سایت

برای وب سایت خود یک سایت مپ ایجاد کنید که ربات های موتورهای جستجو راحت تر بتوانند صفحات شما را بخوانند و این تاثیر به سزایی در عملیات خزیدن دارد .

بهینه سازی معماری سایت

وب سایت شما دارای چندین صفحه است که این صفحات باید به نحوی معماری شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهد آنها را به راحتی پیدا و شروع به خزیدن کنند .

اینجاست که معماری سایت وارد میشود . معماری سایت شما نحوه سازماندهی صفحات سایت شما است.

ساختار صفحات شما باید مرتب باشند که این ساختار به ربات های جستجو کمک می کند تا رابطه بین صفحات شما را درک کنند .

تنظیم ساختار URL

ساختار URL به نحوه ساخت URL های شما اشاره دارد  که در حوزه ی معماری سایت شما قرار دارد و نکات مهم در آن به صورت زیر است :

  • از نویسه های کوچک استفاده کنید
  • برای جدا کردن کلمات از خط تیره استفاده کنید
  • تا حد امکان کوتاه کنید
  • از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید

هنگامی که ساختار URL خود را ببندید ، لیستی از URL های صفحات مهم خود را در قالب سایت مپ به موتورهای جستجو ارسال میکنید .

استفاده از robots.txt

robots.txt اجازه ی دسترسی و یا عدم دسترسی صفحات شما را به ربات های موتورهای جستجو میدهد . اگر می خواهید ربات ها از از خواندن برخی صفحات منع کنید از متا تگ روبات های  noindex  استفاده کنید .

فرآیند خزیدن در سئو تکنیکال

فرآیند ایندکس شدن در سئو تکنیکال

بعد  از عملیات خزیدن به بخش ایندکس شدن صفحات در سئو فنی میرویم . در اینجا چند عامل وجود دارد که  بر ایندکس شدن صفحات شما موثر است .

عدم دسترسی ربات ها به صفحات خاص شما

مطمعنا در این مرحله برای شما مهم است که برخی از صفحات شما با اجازه ی شما اما در اینجا ذکر آن ضروری است. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که ربات ها به صفحات دلخواه شما ارسال می شوند و آنها می توانند آزادانه به آنها دسترسی پیدا کنند.

حذف محتوای تکراری

وجود محتوایی تکراری علاوه بر گیج کردن موتورهای جستجو تاثیرات مخربی بر سئو دارند .

بررسی ریدایرکت های خود

بررسی کنید که همه تغییرمسیرهای شما به درستی تنظیم شده باشند . بررسی این تغییرات بسیار ضروری است .

ریسپانسیو بودن سایت

وب سایت خود را با موبایل سازگار کنید .همانطور که میدانید این فاکتور برای موتورهای جستجو مهم هستند زیرا عده ی زیادی از مردم با استفاده از موبایل به دنبال دریافت خدمت هستند .

رفع خطاهای HTTP

خطاهای HTTP را حتما بررسی و رفع کنید .  خطاهایی نظیر خطای 404 ، خطای 403 و ... .

بهبود رتبه بندی از نظر سئو تکنیکال

رتبه بندی صفحات شما شامل برخی از عناصر درون صفحه ای و خارج از صفحه است که به آن ها پرداختیم .

تمامی این عناصر باید در کنار یکدیگر به کار روند تا سئوی ایده آل را در اختیار داشته باشیم . در زیر به بررسی این عناصر میپردازیم

لینک داخلی و خارجی

لینک ها به موترهای جستجو این امکان را میدهنمد تا اطلاعات بیشتری را راجع به صفحه ی مورد نظر کاوش کنند . به نوعی لینک ها کاربران و موتورهای جستجو را به صفحات مرتبط هدایت میکنند .

بک لینک

بک لینک عامل بسیار مهم در سئوی خارجی است . به طوری که اگر سایتی به شما لینک بدهد یعنی این اطمینان را دارد که وب سایت شما معتبر است و به کاربر خود میگوید برای دریافت اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کند .

البته پیوندهای سایت های بی کیفیت می توانند به رتبه شما صدمه بزنند.

چک لیست کلیک پذیری در Technical SEO

در حالی که نرخ کلیک (CTR) وابسته به رفتار کاربر است ولی عواملی وجود دارد که میتوان این نرخ را افزایش داد . برای نمونه متا دیسکریپشن و عناوین صفحات که با کلمات کلیدی به کار رفته اند بر افزایش نرخ کلیک موثر هستند .

ولی ناگفته نماند که رعایت اصول سئو فنی هم بسیار بر افزایش نرخ کلیک موثر است .

نمونه ای از آن داده های ساختار یافته است که از واژگان خاصی به نام schema برای طبقه بندی و برچسب گذاری عناصر برای جستجو در سایت شما استفاده میکنند .

این طرح بیانگر این است که عنصر مورد نظر شما چیست و آن را چگونه تفسیر کرده اید .

فرآیند ایندکس شدن در سئو فنی

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه