تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت و تاثیری آن در سئو

تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت و تاثیری آن در سئو

اصول ریدایرکت های جاوا اسکریپت و پیامدهای آنها برای سئو، به همراه نحوه اجرای تغییر مسیرها و اشتباهات رایج آن در سئو فرندلی در این مقاله آورده شده است.

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده‌سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید.

انجام ریدایرکت در سایت به کمک JavaScript نسبت به تغییر مسیرهای استاندارد چالش برانگیزتر است.

در حالت ایده آل و به صورت معمول، شما باید از تغییر مسیرهای مبتنی بر 301، 302 یا 307 برای پیاده‌سازی استفاده کنید.

اما اگر دسترسی شما محدود باشد و یا با ایجاد تغییر مسیرهای استاندارد مشکلاتی برای شما به‌وجود آورد باید از راهکار دیگری بهره ببرید.

با توجه به این شرایط می‌توانید از JavaScript redirects استفاده کنید.

می‌خواهیم در مورد تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت، زمان استفاده از آنها، نحوه استفاده و بهترین روش هایی که باید هنگام استفاده از این نوع تغییر مسیرها با رعایت اصول سئو وبسایت استفاده کنید، را به صورت کامل توضیح دهیم.

ریدایرکت جاوا اسکریپت چیست؟

ریدایرکت های جاوا اسکریپت اساساً یکی از چندین روش اطلاع رسانی به کاربران و خزنده های وب است که یک صفحه با آدرس دیگری در دسترس است.

آنها اغلب برای اطلاع رسانی به کاربران در مورد تغییرات در ساختار URL استفاده می شوند.

اکثر وب سایت های مدرن از این نوع ریدایرکت برای تغییر مسیر به نسخه های HTTPS صفحات وب استفاده می کنند.

هر زمان که شخصی از آدرس اصلی بازدید کند، مرورگر فایل جاوا اسکریپت را بارگیری کرده و هر کدی را که داخل آن است اجرا می کند. اگر اسکریپت شامل دستورالعمل هایی برای باز کردن یک آدرس دیگر باشد، این کار را به صورت خودکار انجام می دهد.

انجام تغییر مسیرها به این روش از چند جهت مفید است.

شما می‌توانید آدرس‌ها را بدون به‌روزرسانی دستی به هر آدرس دیگری تغییر دهید.علاوه بر این، تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت می تواند یافتن محتوا را برای موتورهای جستجو آسان تر کند.

مروری سریع بر انواع تغییر مسیر

چندین نوع تغییر مسیر اصلی وجود دارد که همه آنها نسبت به استفاده شما مفید هستند و در ادامه آنها را شرح داده ایم.

اگر بدنبال بهبود سئو و افزایش کلیک گوگل هستید باید در انجام ریدایرکت ها بشدت دقت کنید و نسبت به شرایط موجود از بهترین روش استفاده کنید.

تغییر مسیرهای سمت سرور

ریدایرکت سمت سرور، پر استفاده ترین نوع تغییر مسیر بحساب می‌آید.

نحوه کار این نوع ریدایرکت‌ها به این صورت است که از سرور شروع می‌شوند، و اینجاست که سرور تصمیم می‌گیرد هنگام بارگذاری صفحه، کاربر یا موتور جستجو را به کدام آدرس هدایت کند. سرور این کار را با برگرداندن کد وضعیت HTTP 3xx انجام می دهد.

به دلایل سئویی، احتمالاً بیشتر اوقات از تغییر مسیر سمت سرور استفاده خواهید کرد. تغییر مسیرهای سمت کاربر دارای اشکالاتی هستند و معمولاً برای موقعیت های خاص تر مناسب هستند.

ریدایرکت سمت کاربر

تغییر مسیرهای سمت کلاینت آنهایی هستند که در مرورگر کاربر تصمیم می گیرد که آدرس نهایی چه چیزی باشد و کاربر را به کجا بفرستد. بهتر است که از این نوع ریدایرکت استفاده نکنید، مگر اینکه در شرایطی قرار داشته باشید که هیچ گزینه دیگری برای انجام این کار ندارید.

تغییر مسیرهای Meta Refresh

redirect متا رفرش اصلا پیشنهاد نمی‌شود و به دلایل سئو اصولا استفاده نمی‌شود.

مهم ترین دلیل آن این است که آنها توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی شوند و می توانند برای کاربر گیج کننده باشندهمچنین گوگل توصیه می کند به جای هر تغییر مسیر meta refresh، از تغییر مسیر 301 سمت سرور استفاده کنید.

تغییر مسیرهای Meta Refresh

تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت

ریدایرکت های جاوا اسکریپت به کمک زبان JavaScript برای ارسال دستورالعمل ها به مرورگر کاربر استفاده می کند تا آنها را به آدرس دیگری هدایت کند. نکته ای که هست، برخی بر این باورند که تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت باعث ایجاد مشکلاتی برای سئو می شود.

اگرچه گوگل این روزها از قابلیت های رندر جاوا اسکریپت خوبی برخوردار است، اما ممکن است جاوا اسکریپت همچنان می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین برخی پلتفرم‌ها مانند Spotify و دیگر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

با این حال، اگر در شرایطی هستید که فقط می توانید از تغییر مسیر جاوا اسکریپت به عنوان تنها انتخاب خود استفاده کنید، باید آن را به صورت اصولی پیاده‌سازی کنید.

بهترین روش استفاده از جاوا اسکریپت برای ریدایرکت

تا اینجا با انواع ریدایرکت آشنا شدید، اما میخواهیم به شما بهترین روش هایی که می‌توانید به کمک آنها تغییر مسیرها را اعمال کنید و برای سئو مشکلی ایجاد نکند و به اصطلاح سئو فرندلی (SEO-Friendly) باشد را توضیح دهیم.

از تغییر مسیر زنجیره ای اجتناب کنید

زنجیره ریدایرکت یک زنجیره طولانی از پرش های تغییر مسیر است که به تعداد ریدایرکت های نوشته شده، تغییر آدرس رخ می‌دهد و به صورت زنجیره ای، آدرس عوض می‌شود.

مثالی از ریدایرکت زنجیره ای:

تغییر مسیر 1 > تغییر مسیر 2 > تغییر مسیر 3 > تغییر مسیر 4 > تغییر مسیر 5 > تغییر مسیر 6

تعمیر زنجیره های تغییر مسیر بسته به پیچیدگی آنها و نحوه تنظیم آنها می تواند کار زیادی را بطلبد.

بهترین حالت این است که نهایتا این تغییر مسیر یک مرحله بیشتر نباشد. بدین ترتیب ابتدا، پرش های اضافی را در تغییر مسیر حذف کنید تا کمتر از پنج پرش باشد.

دوم، تغییر مسیری را پیاده‌سازی کنید که آدرس های قبلی را تغییر مسیر دهد.

چرا ریدایرکت زنجیره ای SEO-Friendly نیست؟

طبق گفته کارشناسان گوگل فقط می‌تواند تا سه تغییر مسیر را پردازش کند، هر چند طبق برخی گفته ها تعداد بیشتری را هم می‌تواند پردازش کند، اما نکته مهم این است که تعداد آن محدود است.

با چرخش‌های متعدد، مشکل اصلی این است که برای روند فعالیت کاربران کمی کندتر می‌شود و موتورهای جستجو نیز فقط زنجیره تغییر مسیر را دنبال می کنند.

در حالت ایده‌آل، مدیران وب‌سایت‌ها نمی‌خواهند بیش از یک ریدایرکت را انجام دهند.

هنگامی که یک چرخش تغییر آدرس رخ می‌دهد، تاثیر مستقیم در تجربه کاربری دارد و فعالیت کاربر را کند می‌کند. از طرفی تغییر مسیر بیش از پنج مورد باعث سردرگمی قابل توجهی در ربات گوگل برای کراول و درک سایت شما می‌شود.

از حلقه های ریدایرکتی خودداری کنید

حلقه‌های ریدایرکتی، اساساً یک حلقه نامحدود از تغییر مسیرها هستند. این حلقه‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که آدرس پس از گذراندن زنجیره ای از ریدایرکت، در نهایت به آدرس ابتدایی و یا یکی از آدرس های قبلی برسد و یک حلقه بی نهایت ایجاد شود.

مثالی از یک حلقه تغییر مسیر: تغییر مسیر 1 > تغییر مسیر 2 > تغییر مسیر 3 > تغییر مسیر 2

به همین دلیل است که نظارت بر تغییر مسیرها و آدرس‌های وب سایت بسیار مهم است.

چرا ریدایرکت زنجیره ای SEO-Friendly نیست؟

مشکلاتی که حلقه های تغییر مسیر ایجاد می کند

دلایل مختلفی برای مشکل ساز بودن این حلقه ها برای سئو سایت وجود دارد:

مهم ترین مشکلی که این نوع ریدایرکت برای کاربران ایجاد می‌کند این است که، حلقه‌های ریدایرکت همه دسترسی‌ها به یک منبع خاص را که در یک آدرس قرار دارد حذف کرده و در نهایت باعث می‌شوند مرورگر خطای "this page has too many redirects" را نشان دهد.

همچنین برای موتورهای جستجو، حلقه‌های تغییر مسیر می‌تواند اتلاف قابل توجهی از بودجه خزیدن شما باشد و برای ربات ها سردرگمی ایجاد می کنند.

در نتیجه تله خزنده برای سایت ایجاد می‌شود و خزنده نمی تواند به راحتی از تله خارج شود مگر اینکه به صورت دستی به آدرس دیگری اشاره شود.

رفع حلقه‌های تغییر مسیر بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تغییر مسیری که باعث ایجاد حلقه در تغییر مسیرها می‌شود را حذف کنید و آن را با یک آدرس با وضعیت 200 OK جایگزین کنید.

آیا ریدایرکت های جاوا اسکریپت سئو فرندلی هستند؟

در مورد ایجاد ریدایرکت های جاوا اسکریپت محتاط باشید زیرا بسته به چیزی که به آن دسترسی دارید، ممکن است بهترین راه حل برای تغییر مسیرها نباشند.

تا زمانیکه به ریدایرکت های دیگر دسترسی دارید، مخصوصا ریدایرکت سمت سرور و به کمک فایل htaccess، بهتر است از این نوع تغییر مسیر استفاده نکنید زیرا به صورت کامل از سئو دوستانه پشتیبانی نمی‌کند.

اما، اگر تغییرمسیر جاوااسکریپتی تنها گزینه برای سایت شما باشد، با رعایت اصول از این نوع ریدایرکت استفاده نمایید.

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه