استفاده از Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا

استفاده از Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا

7 روش استفاده از گوگل ترندز برای سئو، تولید محتوا و تحقیق و گسترش کلمات کلیدی منحصربه‌فرد به کمک Google Trendsرا در این مطلب توضیح داده ایم.

نحوه استفاده از Google Trends برای سئو و بازاریابی محتوا و تکنیک‌های پیشرفته برای بدست آوردن داده های مفید در رابطه با کلمات کلیدی موضوع این محتوا از بلاگ سلکتک است.

گوگل ترندز یک ابزار گوگل است که اطلاعات زیادی را ارائه می دهد و برای سئو و ایجاد محتوا مفید است.

به کمک قابلیت های جذاب گوگل ترند می‌توانید بهترین کلمه کلیدی را برای صفحات انتخاب کنید و با جذب کاربر بیشتر از سمت گوگل، بهبود سئو با افزایش ورودی گوگل امکان پذیر است. البته در این میان استفاده از ابزارهای سامانه هوشمند سلکتک نیز در افزایش تعداد کلیک گوگل موثر هست و در مسیر سئو به شما کمک می‌کند.

در ادامه راه استفاده از گوگل Trends این ابزارسئو قدرتمند را به شما آموزش می‌دهیم.

Google Trends چیست؟

Google Trends ابزاری برای تجزیه و تحلیل جستجوها است که روندهای جستجو را در یک دوره زمانی مشخص و در نمودار نشان می دهد.

این ابزار امکان مقایسه حداکثر پنج کلمه کلیدی و تنظیم نتایج بر اساس موقعیت جغرافیایی، موضوع، دوره زمانی و سطح جستجو (تصویر، اخبار، خرید و ویدیو) را ارائه می دهد.

چهار روش قابل انتخاب برای سفارشی کردن داده های کلمه کلیدی وجود دارد:

  • موقعیت جغرافیایی : بر اساس کشور یا در سراسر جهان
  • دسته بندی موضوع :25 دسته به علاوه همه دسته ها به طور همزمان
  • چهار سطح جستجوی مختلف : تصویر، اخبار، خرید، یوتیوب
  • زمان

داده های مبتنی بر زمان

روند جستجوی کلمات کلیدی را می توان با هشت تنظیمات زمانی زیر تقسیم بندی کرد:

  • ساعت گذشته
  • چهار ساعت گذشته
  • روز گذشته
  • هفت روز گذشته
  • 30 روز گذشته
  • 90 روز گذشته
  • پنج سال گذشته
  • از 2004 تا اکنون

اهمیت گوگل ترندز

آمار بدست آمده از Google Trends دقیق است، اما میزان ترافیک را با اعداد واقعی نشان نمی دهد.

تعداد جستجوهای انجام شده را در درصدهای نسبی در مقیاس صفر تا 100 نشان می دهد.

برخلاف گوگل ترندز، برخی از ابزارهای سئوی پولی اعداد حجم ترافیک را برای کلمات کلیدی ارائه می‌کنند .

اما این اعداد تنها تخمین‌هایی هستند که از ترکیبی از ارائه‌دهندگان داده‌های ترافیک اینترنتی، برنامه‌ریز کلمات کلیدی Google، نتایج جستجوی انجام شده و سایر منابع برون‌یابی شده‌اند.

این داده ها با بررسی داده‌های ترافیک ناشناس به دست آمده از کاربران برخی مسدودکننده‌های پاپ‌آپ، افزونه‌های مرورگر و برخی نرم‌افزارهای رایگان ضد ویروس به دست می‌آیند.

سپس ابزارهای سئو که اصولا در بخش ابزار واژه گستر بررسی سرچ کلمه را انجام می‌دهند، محاسبه‌ای را برای بررسی ترافیک کلمه اعمال می‌کنند که با بهترین حدس آنها از ارتباط آن داده‌ها با جستجوی کلمه کلیدی گوگل و حجم ترافیک مطابقت دارد.

بنابراین، حتی اگر ابزارهای سئو پولی تخمین‌هایی از ترافیک کلمات کلیدی ارائه می‌دهند، داده‌های ارائه‌شده توسط Google Trends بر اساس جست‌وجوهای واقعی است.

این بدان معنا نیست که Google Trends بهتر از ابزارهای کلمه کلیدی پولی است. هنگامی که همراه با ابزارهای کلمه کلیدی پولی استفاده می شود، می توان ایده تقریباً دقیقی از حجم جستجوی واقعی کلمه کلیدی به دست آورد.

عملکردهای دیگری در ترندز وجود دارد که می‌تواند به تقسیم‌بندی دقیق داده‌های کلیدواژه کمک کند که به درک مکان‌های جغرافیایی برای تلاش‌های تبلیغاتی و همچنین کشف کلمات کلیدی جدید و پرطرفدار کمک می‌کند.

تفاوت داده های گوگل ترند با حجم جستجوی کلمات کلیدی چیست؟

گوگل ترند با ابزار تحقیق کلمه کلیدی متفاوت است زیرا فاقد داده های حجم جستجوی کلمه کلیدی است.

ترندز تعداد جستجو انجام شده را به صورت درصد در مقیاس 0 تا 100 نشان می دهد. اما ابزارهای سئو حجم کلمات کلیدی را نشان می دهند. دقت داشته باشید که این اعداد فقط تخمین بوده و به صورت دقیق نیستند.

به طور کلی، این ابزارها داده را از سایر ارائه دهندگان خریداری می کنند و سپس بر اساس آن داده ها تخمین های آماری ایجاد می کنند. ارائه دهندگان داده معمولاً شرکت های نرم افزاری هستند که داده های جستجوی ناشناس را از کاربران خود جمع آوری می کنند.

داده‌های Google Trends با نمونه‌گیری از داده‌های جستجوی واقعی شرکت گوگل به دست می‌آیند، که آن را به دقیق‌ترین داده‌های جستجوی کلمه کلیدی موجود تبدیل می‌کند. Trends از نمونه‌گیری استفاده می‌کند زیرا حجم واقعی اعداد داده‌ها میلیاردها است و پردازش آن بیش از حد است.

حجم جستجوی شناخته شده را می توان با انتخاب عبارات کلیدی از گزارش جستجوهای پرطرفدار گوگل به دست آورد، که خود می تواند در مناطق جغرافیایی خاص تنظیم شود.

بنابراین، مقایسه کلمات کلیدی از گزارش جستجوهای پرطرفدار با کلمات کلیدی با حجم جستجوی ناشناخته، نمایش دقیقی از حجم واقعی کلمه کلیدی را نشان می دهد.

نحوه مشخص کردن موارد پرطرفدار در Google Trends

اگر می‌خواهید عبارات پرطرفدار در گوگل را پیدا کنید، از طریق گوگل ترندز به دو روش این کار ممکن است.

اولین راه با ورود به Google Trends و از طریق لینک بالا که "پرطرفدار در این لحظه" و یا "Trending Now" نوشته شده وارد میشوید و پس از انتخاب گزینه هایی همچون نمایش به صورت جستجوی روزانه یا در لحظه، کشور مورد نظر و دسته بندی موارد پرطرفدار در گوگل را مشاهده می‌کنید.

دسته بندی های موجود برای انتخاب عبارتند از:

  • کسب و کار
  • سرگرمی
  • سلامتی
  • علمی یا فنی
  • ورزشی
  • داستان های برتر.

نحوه دوم با رفتن به بخش "کاوش" یا همان "Explore" است که عبارت ها با جستجوی زیاد را در دوره های زمانی می‌توانید مشاهده کنید.

بهترین دوره های زمانی برای انتخاب به منظور کشف جستجوهای پرطرفدار عبارتند از:

  • ساعت گذشته.
  • چهار ساعت گذشته
  • روز گذشته
  • هفت روز گذشته

نحوه مشخص کردن موارد پرطرفدار در Google Trends

نحوه استفاده از گوگل ترند برای سئو و بازاریابی محتوا

برای استفاده از داده های موجود در گوگل‌ترندز در سئو و یا تولید محتوا می‌توانید از 7 روشی که در ادامه گفته ایم، بهره ببرید. همچنین ابزار تحقیق کلمه کلیدی سلکتک می‌تواند به شما با کمک داده های گوگل ترندز و دیگر روش های دریافت اطلاعات برای کلمات کلیدی در بررسی کلمه کلیدی نیز کمک فراوانی کند.

با ما همراه باشید تا این 7 روش را بررسی کنیم.

  1. از عملگرهای جستجوی Google Trends استفاده کنید

ابزارگوگل ترندز با اپراتورهای جستجو کار می‌کند و داده های نشان داده شده را تغییر می دهند.

چهار عملگر جستجو وجود دارد:

  • علامت نقل قول: ” ”
    استفاده: “keyword1 keyword2”
    این داده‌های کلمه کلیدی را برای تطابق دقیق کلمات کلیدی به همان ترتیب موجود در علامت نقل قول نشان می‌دهد. مثال بالا داده ها را منحصراً برای keyword1 keyword2 نشان می دهد.
  • علامت بعلاوه: +
    استفاده: keyword1 + keyword2
    داده‌های کلمه کلیدی را برای عبارات جستجو با یک یا آن کلمه کلیدی نشان می‌دهد. مثال بالا داده های کلیدواژه 1 یا کلیدواژه 2 را نشان می دهد.
  • علامت منهای: –
    استفاده: keyword1 -keyword2
    این جستجوی عبارات کلیدی را نشان می دهد که شامل کلمه کلیدی داده شده است، اما عبارات حاوی کلمه کلیدی نشان داده شده با علامت منفی را حذف می کند. مثال بالا نتایجی را برای همه عبارات کلیدی که شامل کلمه کلیدی 1 هستند اما حاوی کلیدواژه 2 نیستند نشان می دهد.
  • عدم استفاده از اپراتورهای جستجو
    : keyword1 keyword2
    استفاده از هیچ عملگر جستجو، علاقه به جستجو را در عبارات کلیدی که حاوی کلمات کلیدی داده شده به هر ترتیبی هستند نشان می دهد.
  1. تحلیل نمودارهای جستجوها مبتنی بر زمان

برای مشاهده داده‌های کلمه کلیدی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر و مشاهده علاقه جستجو در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و تحلیل آنها میتوانید کلمات را در حالات مختلف وارد کرده و نسبت به صعودی یا نزولی بودن نمودار، آنها را بررسی کنید.

در بخش دوره یا زمان جستجوها همانطور که در بالاگفته شد مقادیر مختلفی را میتوانید وارد کنید.

  • روندهای بلندمدت صعودی: اگر یک روند به طور مداوم در حال افزایش است، این بدان معنی است که باید انرژی خود را روی ایجاد محتوا برای این روند متمرکز کنید.
  • روندهای بلندمدت نزولی: اگر خط روند به طور پیوسته به سمت پایین حرکت کند، ممکن است نشان دهنده تغییر مصرف محتوای مخاطب باشد.
  • سنبله‌هایی که با نظم متفاوت هستند: افزایش در جستجوهایی که در فواصل زمانی منظم انجام می‌شوند ممکن است الگوهای فصلی را برای عبارت‌های جستجو نشان دهند.

دلایل زیادی برای کاهش روند جستجو وجود دارد. ممکن است مردم علاقه خود را از دست داده باشند، علاقه به جای دیگری رفته یا این روند منسوخ شده است.

با بررسی سرچ کنسول و یا بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل میتوانید انواع مختلف از یک کلمه را برای صفحات سایت مشخص کنید و با استفاده از گوگل ترندز به محبوبیت و جستجوی آن پی ببرید و دلایل افزایش یا کاهش میزان سرچ را بررسی کنید.

  1. موضوعات و عبارات کلیدی جستجو شده مرتبط

Google Trends دو ویژگی عالی دارد، یکی به نام "موضوعات مرتبط" و دیگری به نام "پرس و جوهای مرتبط".

موضوعات مرتبط فقط هنگام بررسی یک عبارت کلیدی ظاهر می شوند و زمانیکه چندکلمه کلیدی برای مقایسه وارد کردید، آن را مشاهده نمی‌کنید.

موضوعات مرتبط (Related Topics)، عبارت‌های جستجویی هستند که یک مفهوم را به اشتراک می‌گذارند.

شناسایی موضوعات مرتبط که روند صعودی دارند برای یادگیری نحوه تغییر تقاضای مخاطب یا مصرف کننده مفید است.

این اطلاعات به نوبه خود می تواند ایده هایی برای تولید محتوا یا انتخاب محصول جدید ارائه دهد.

شرح پرس و جوهای مرتبط (Related Queries) با موضوعات مرتبط مشابه است.

پرس و جوهای برتر عموماً محبوب ترین جستجوها هستند. پرس و جوها و عبارات کلیدی جستجو شده در حال افزایش، پرس و جوهایی هستند که در حال محبوب شدن هستند.

این داده‌های حاصل از افزایش درخواست‌های کاربران، برای جلوتر ماندن از رقبا عالی هستند.

  1. روندهای کوتاه مدت می توانند ترافیک عظیمی را به همراه داشته باشند

مشاهده روندهای کلمات کلیدی در نمای کوتاه، مانند نمای 90 روزه یا حتی30 روزه ، می تواند بینش های ارزشمندی را برای سرمایه گذاری در روندهای جستجوی سریع در حال تغییر نشان دهد.

مزیت مشاهده روندهای کوتاه مدت (30 روز و 90 روز) این است که روزهای خاصی از هفته زمانی که آن جستجوها محبوب هستند مشخص می شوند.

دانستن اینکه چه روزهایی از هفته برای یک موضوع خاص افزایش می یابد، می تواند به برنامه ریزی برای انتشار انواع خاصی از موضوعات کمک کند، بنابراین وقتی مخاطب در جستجوی آن محتوا است، شما به نیاز آنها پاسخ می‌دهید.

  1. کلمات کلیدی بر اساس دسته بندی موضوعی

گوگل ترند این قابلیت را دارد که نتایج را بر اساس دسته بندی موضوعی به شما نمایش دهد.

نحوه استفاده از گوگل ترند برای سئو و بازاریابی محتوا

این قابلیت کمک می‌کند اطلاعات دقیق تری از کلمات کلیدی را بدست آورید و تحقیقات کلیدواژه شما را در زمینه صحیح پیش برود.

اگر زمینه کلمه کلیدی شما اتومبیل است ، منطقی است که با انتخاب دسته بندی صحیح به ترندز کمک کنید که فقط داده‌های نمایش داده شده در محور مقوله ای که برای موضوع خودرو انتخاب شود و در رابطه با خرید یا خودرو و وسایل نقلیه تولید محتوای هدفمند و بهتری داشته باشید.

با محدود کردن داده‌های Google Trends بر اساس دسته‌بندی، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با موضوعاتی که برای محتوا تحقیق می‌کنید در زمینه درست پیدا کنید.

  1. شناسایی داده های کلیدواژه بر اساس کشور و شهر

اطلاعات کلیدواژه Google Trends بر اساس موقعیت جغرافیایی می‌تواند برای تعیین اینکه چه مناطقی برای ارتقای سایت یا متناسب کردن محتوا با مناطق خاص، مفید است.

اطلاعات محبوبیت کلمه کلیدی بر اساس منطقه برای لینک سازی، تولید محتوا، ارتقای و ویرایش محتوا و استفاده از روش های تبلیغاتی و PPC مفید است.

بومی سازی و ویرایش محتوا می تواند آن را برای افراد علاقه مند به آن محتوا یا محصول را بهتر جذب کند.

گوگل صفحات را بر اساس مرتبط‌ترین افراد رتبه‌بندی می‌کند، بنابراین گنجاندن جزئیات جغرافیایی در محتوای شما می‌تواند به رتبه‌بندی آن برای بیشترین افراد کمک کند.

  1. نوع و محل جستجوها را مشخص کنید

Google Trends به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های کلمه کلیدی را با تقسیم کردن آن بر اساس نوع جستجویی که داده‌ها از آن به دست می‌آیند آن را، اصلاح کنید و به دقیق تر و معنی دار شدن آن کمک کند.

داده‌های Google Trends را می‌توان با این موارد اصلاح کرد:

  • Google Shopping
  • جستجوی تصویر
  • جستجوی اخبار
  • جستجوی وب
  • جستجوی یوتیوب

7 روش استفاده از گوگل ترندز برای سئو و تولید محتوا

از آنجایی که یوتیوب منبع ویدیوهای آموزشی زیادی است، جستجوی یوتیوب روشی فوق العاده برای شناسایی روندهای جستجو برای محتوا با کلمه "چگونه" است زیرا بسیاری از افراد در یوتیوب عبارت مورد جستجوی خود را با "چگونه" آغاز می‌کنند.

اگرچه اینها جستجوهایی هستند که در YouTube انجام شده است، اما داده های روند مفید است زیرا نشان می دهد کاربران به دنبال چه چیزی هستند.

جستجوی Google Trends برای چگونگی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا و چه کسی نشان می‌دهد که عبارت‌های جستجویی که با کلمه "چگونه" شروع می‌شوند، محبوب‌ترین در یوتیوب هستند.

در هر صورت شما کلمه و عبارت مورد نظر خود را می‌توانید نسبت به موضوع آن در محل مناسب بررسی کنید تا به میزان علاقه و محبوبیت آن در بین کاربران پی ببرید.

دسته بندی

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

متفرقه

متفرقه

مطالب مشابه

همه چیز درباره سئوکار فریلنسر

در دنیای امروزی فعالیت به صورت فریلنسر در هر زمینه رواج یافته و در این مطلب همه چیز درباره سئوکار فریلنسر را توضیح میدهیم

2024-04-14 14:20:19

زمان مطالعه : 5 دقیقه

معرفی 8 زبان برنامه نویسی کاربردی برای سئو

همه میدانیم که برای سئو لازم نیست زبان برنامه نویسی آموزش بینید، اما ما میخواهیم به معرفی زبان های برنامه نویسی کاربردی برای سئو بپردازیم

2024-04-06 10:51:12

زمان مطالعه : 8 دقیقه

آیا ریدایرکت جاوا اسکریپت از سئو دوستانه پیروی می کند؟

اگر شما می خواهید تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت را پیاده سازی کنید، این محتوا از بلاگ سلکتک را دنبال کنید

2024-03-23 12:20:06

زمان مطالعه : 6 دقیقه